Od kolekcji do muzeum

Będzie to przede wszystkim tradycyjne muzeum, gromadzące wszelkie materiały dotyczące życia teatralnego we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku. Rozmowa z profesorem Januszem Deglerem o planach powołania Muzeum Teatralnego we Wrocławiu.

Teatr, czyli dla każdego coś niemiłego

Jak mówił Kantor: „Do teatru nie wchodzi się bezkarnie!” Właśnie ten napis wita naszych widzów przy wejściu. Rozmowa z Piotrem Szczerskim, dyrektorem kieleckiego Teatru im. Stefana Żeromskiego.

Georges Méliès w „teatrze wyobraźni”

Teatr wyobraźni, słuchowisko nie różni się celem wcale tak bardzo od teatru scenicznego. Rozmowa z Moniką Milewską, zdobywczynią II nagrody w konkursie na słuchowisko zorganizowanym przez Program II Polskiego Radia.

Teatr utkany z marzeń i eksperymentów

Innowacyjny teatr europejski łączy różne media, a takiego połączenia teatru z filmem jeszcze nie widziałem, stąd też moja propozycja. Rozmowa z włoskim reżyserem, Beppe Navello goszczącym w Teatrze Śląskim.

ESK to nie złoty róg

ESK ma być tylko kołem zamachowym, dzięki któremu codzienne życie teatralne powinno nabrać innej intensywności. Rozmowa z Jarosławem Fretem, kuratorem odpowiedzialnym za program teatralny w ramach Europejskiej Stolicy Kultury 2016.

Pułapki historii

Bardzo drażni mnie łatwy patriotyzm. Rozmowa ze zwycięzcą konkursu na słuchowisko Programu II Polskiego Radia – Władysławem Zawistowskim.

Alternatywa raz jeszcze

Teatr alternatywny musi być przede wszystkim teatrem autorskim, czyli teatrem, który faktycznie wypływa gdzieś z środka tworzących go ludzi. Rozmowa z Dariuszem Mikułą.

Aktor uczy się całe życie

Mnie interesuje żywy, dotkliwy, a więc skuteczny i istotny aktor. Rozmowa z Janem Peszkiem o szkolnictwie teatralnym.

Doświadczenie tańczenia

Rozmowa z Agatą Chałupnik, badaczką, praktyczką, tanguerą

Taniec jest postrzegany jako coś kobiecego, więc tańczący mężczyzna bywa postrzegany jako zniewieściały, jako niemężczyzna. W rezultacie wielu chłopców unika nie tylko szkół baletowych, ale po prostu tańczenia. To negatywne sprzężenie zwrotne: im bardziej mężczyzn w tańcu brakuje, tym silniejszy jest stereotyp, że taniec jest niemęski.

Wierzę w mój gust

Jestem przekonany, że ryzykowne artystycznie eksperymenty, ale i tradycyjne realizacje tak samo wnikliwie mogą podejmować próby rozpoznania i zrozumienia rzeczywistości.

Rozmowa z Piotrem Ratajczakiem, dyrektorem artystycznym Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu

Układam klocki na nowo

Zmiana profilu to duże wyzwanie, ale wierzę, że ma szansę się udać. Dlatego podstawą naszego programu, który układam z Janem Czaplińskim, cenionym dramaturgiem, tłumaczem i wykładowcą, są wartości.

Rozmowa z Katarzyną Sołtys, dyrektorką Teatru im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze