Warszawa jest bańką

Warszawa jest bańką
Zastanawiam się, czy to nie jest tak, że jeżeli chce się dziś nawiązać nić społecznego porozumienia czy dialogu, to trzeba zaczynać myślenie od ramy teatru takiego, jaki ta druga strona lubi. Rozmowa z reżyserem Jędrzejem Piaskowskim.

Trudny romans z panią Moru

Trudny romans z panią Moru
Pół roku wystarczyło, żeby część widzów przyzwyczaiła się do wygody, do seriali oglądanych w Internecie. Rozmowa z Ireną Sierakowską i Piotrem Mokrzyckim, aktorką i aktorem Teatru Dramatycznego im. Szaniawskiego w Wałbrzychu.

Rozwalenie teatru to grzech, za który idzie się do piekła

Rozwalenie teatru to grzech, za który idzie się do piekła
Nie chciałbym wylądować znów w świecie, z jakiego śmiał się Bareja. Rozmowa z Robertem Gulaczykiem, aktorem, przewodniczącym Związku Zawodowego Aktorów Polskich w Teatrze Modrzejewskiej w Legnicy.

Teatr po stronie życia

Teatr po stronie życia
Mam mocno egalitarystyczny stosunek do pracy, taki sobie wyrobiłem. Rozmowa z reżyserem Maciejem Gorczyńskim.

Przekłuć tę bańkę

Przekłuć tę bańkę
To paradoksalna korzyść z epidemii – uświadomiła, że sytuacja, w której zatrzymuje się cały świat, może się zdarzyć. Rozmowa z Pawłem Szkotakiem, twórcą teatru Biuro Podróży i prezesem zarządu Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów.

Będziemy bronić zespołów

Będziemy bronić zespołów
Pandemia to problem dla wszystkich. Pomoc rządu wydaje się niezbędna. Rozmowa z Władysławem Zawistowskim, dyrektorem Departamentu Kultury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Jeszcze będzie normalnie

Jeszcze będzie normalnie
Teatr robi się dla widza, nie dla dobrego samopoczucia artysty, który cieszy się z powrotu na scenę. Rozmowa z Jackiem Głombem, dyrektorem Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, wiceprezesem Unii Polskich Teatrów.

Teatr się obroni

Teatr się obroni
Po dwóch miesiącach chodzenia po pustym teatrze czułem się, jakby ktoś wyssał ducha z tej przestrzeni. Rozmowa z Andrzejem Hamerskim, zastępcą dyrektora ds. administracyjnych w Teatrze Muzycznym w Poznaniu.

Światów przenikanie

Mam wrażenie, że w Polsce teatr niezależny traktowany jest dziś jako sztuka drugiej kategorii. W Czechach ma trochę inny status, jest poważany za to, że robi ambitniejszą sztukę niż teatry instytucjonalne. Rozmowa z reżyserką Evą Rysovą.

Warsztat jest jak proca

Trochę za mało jest dziś dla mnie teatru w teatrze. Faszeruje się go różnymi mediami, dokłada sztuczki formalne i pompuje atrakcjami jak balon. Obawiam się, że ten balon kiedyś pęknie i z tych cudów zejdzie powietrze. Rozmowa z Rafałem Cieluchem, aktorem Teatru Modrzejewskiej w Legnicy.