Gustaw sporo kosztuje

To, co do nas przemawia, to ironia i bunt, dlatego widzieliśmy w Gustawie wcielenie młodzieńczego zrywu, jakiejś niezgody na świat. Rozmowa z Bartoszem Porczykiem, odtwórcą roli Gustawa w Dziadach w reżyserii Michała Zadary.

Teatr nie jest barykadą

Przedstawiając swoje propozycje programowe dla Współczesnego wyraziłem wiarę, że jest możliwa debata publiczna dopuszczająca różne racje. Rozmowa z Markiem Fiedorem, dyrektorem Wrocławskiego Teatru Współczesnego.

Przekroczył zwyczajność – życia i teatru

Wojciech Krukowski, Lech Raczak, Krzysztof Jasiński, Zdzisław Hejduk to były osobowości; oni wiedzieli, kiedy żyją i po co. Rozmowa z prof. Lechem Śliwonikiem o Wojciechu Krukowskim.

Od kolekcji do muzeum

Będzie to przede wszystkim tradycyjne muzeum, gromadzące wszelkie materiały dotyczące życia teatralnego we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku. Rozmowa z profesorem Januszem Deglerem o planach powołania Muzeum Teatralnego we Wrocławiu.

Teatr, czyli dla każdego coś niemiłego

Jak mówił Kantor: „Do teatru nie wchodzi się bezkarnie!” Właśnie ten napis wita naszych widzów przy wejściu. Rozmowa z Piotrem Szczerskim, dyrektorem kieleckiego Teatru im. Stefana Żeromskiego.

Georges Méliès w „teatrze wyobraźni”

Teatr wyobraźni, słuchowisko nie różni się celem wcale tak bardzo od teatru scenicznego. Rozmowa z Moniką Milewską, zdobywczynią II nagrody w konkursie na słuchowisko zorganizowanym przez Program II Polskiego Radia.

Teatr utkany z marzeń i eksperymentów

Innowacyjny teatr europejski łączy różne media, a takiego połączenia teatru z filmem jeszcze nie widziałem, stąd też moja propozycja. Rozmowa z włoskim reżyserem, Beppe Navello goszczącym w Teatrze Śląskim.

ESK to nie złoty róg

ESK ma być tylko kołem zamachowym, dzięki któremu codzienne życie teatralne powinno nabrać innej intensywności. Rozmowa z Jarosławem Fretem, kuratorem odpowiedzialnym za program teatralny w ramach Europejskiej Stolicy Kultury 2016.

Odpowiedzialności kuratorki i badaczki

Osobiście uważam, że moim zadaniem jako kuratorki i badaczki współczesnych praktyk artystycznych jest oglądanie i nazywanie. Jeśli nie pojawia się gest nazywania zjawisk, to możemy coś przeoczyć. A mówiąc bardziej brutalnie – przejdzie to niezauważone. Jestem za tym, żebyśmy jako badacze i badaczki nie czekali, aż dyskurs się ustabilizuje, tylko go tworzyli na żywo.

To robi ciary

W każdej kulturze są teksty, o których wszystko powiedziano, a mimo to wciąż chcemy o nich mówić.

Rozmowa z Ewą Hevelke i Michałem Januszańcem – o filmie Dziady. Tytuł roboczy.