“Klikając „Akceptuj”, wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookie na Twoim urządzeniu w celu usprawnienia nawigacji na stronie, analizy jej użytkowania. Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, aby uzyskać więcej informacji.”
Preferencje
OdrzućAkceptuj
Privacy Preferences
Niezbędne
Zawsze Aktywne
Te elementy są wymagane, aby umożliwić podstawowe funkcjonowanie strony internetowej.
Analityczne
Te elementy pomagają operatorowi strony zrozumieć, jak działa strona, jak użytkownicy wchodzą z nią w interakcję oraz czy występują jakiekolwiek problemy techniczne.
Odrzuć wszystkie pliki cookieZapisz preferencje
Nie masz konta? Zaloguj sięZarejestruj się
Recenzje
Opinie
Rozmowy
Ludzie
Świat
Felietony
Więcej
KsiążkiVariaNadesłaneBaza teatrówKalendarium
Regiony
Zachodniopomorskie
Wielkopolskie
Warmińsko-mazurskie
Świętokrzyskie
Śląskie
Pomorskie
Podlaskie
Podkarpackie
Opolskie
Mazowieckie
Małopolskie
Łódzkie
Lubuskie
Lubelskie
Kujawsko-pomorskie
Dolnośląskie
LInk do facebooka
Jesteś tutaj:
STRONA GŁÓWNA
Wyniki wyszukiwania

Innego świata ciąg dalszy

(Tomasz Jastrun, końcowy fragment wiersza Inne życie). Tak jak pisałem w poprzednim odcinku, od pewnego czasu wydaje mi się, że żyję w świecie równoległym. Tamten świat był dla mnie do pewnego stopnia zrozumiały i można było mieć nadzieję, że jest logiczny. Z tym jest zupełnie inaczej.…

Więcej

Tomasz Mościcki - przeglądaj wszystkie artykuły.

Tomasz Mościcki. Tomasz Mościcki. Autor. Doktor nauk humanistycznych, krytyk teatralny, dziennikarz. Absolwent Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej PWST. Autor książek: Teatry Warszawy 1939. , Teatr Qui Pro Quo. Kochana stara buda. , Teatry Warszawy 1944-45.…

Więcej

Tomasz Rodowicz - przeglądaj wszystkie artykuły.

Tomasz Rodowicz. Tomasz Rodowicz. Autor. PRZECZYTAJ TEŻ. Bądź na bieżąco. Bądź na bieżąco, dołącz do naszego newslettera. Przeczytaj. Inne. Biblioteka. Redakcja. Patronaty. Współpraca. Szkoła. Kontakt. Znajdziesz nas też tu: Facebook.…

Więcej

Niegrzeczni, przekorni, pyskaci

Zostań przyjacielem w reżyserii Tomasza Mana, ostatni spektakl gdańskiego Teatru Miniatura, to bajka niegrzeczna, przekorna, pyskata. Jak jej główni bohaterowie. Pinia ma dość życia w miejskim zoo, które, o ironio, rządzi się brutalnym prawem dżungli – kto pierwszy, ten lepszy.…

Więcej

Dobrze

Podobnie jest ze spektaklem Tomasza Mana w Teatrze Nowym: z zapowiadanego hrabalowskiego humoru najbardziej hrabalowski wydaje się – w tym wypadku zresztą raczej niezamierzenie – chwyt ze zwodniczym tytułem. Bo głównemu bohaterowie raczej nie jest dobrze.…

Więcej

Ewolucja

Tomasz Rodowicz, Polski Teatr Tańca w Poznaniu. Piotr Dobrowolski. Author. Stojące na uboczu suche drzewo wygląda jak przeniesione z beckettowskiej wizji świata po katastrofie. Z wrażeniem tym kontrastuje sielankowa projekcja obłoków i zielone drzewka zwrócone koronami w dół.…

Więcej

Być jak Rodowicz

Tomasz Rodowicz bez ruchu nie istnieje, ma masę spoczynkową równą zero, jak foton. Im szybciej pędzi, tym bardziej świeci. Jest hiperaktywny i hiperkreatywny. A talentów ma mnóstwo.…

Więcej

Nowe otwarcie

Tomasz Rodowicz, Teatr Chorea. Piotr Olkusz. Author. Pracownik Instytutu Kultury Współczesnej UŁ, redaktor miesięcznika „Dialog”. Pracownik Instytutu Kultury Współczesnej UŁ, redaktor miesięcznika „Dialog”. fot. Ha/Wa.…

Więcej

Nieprzystawalne światy

Dla reżysera i Tomasza Cymermana, autora adaptacji i dramaturga, XIX-wieczna diagnoza mimo upływu kilkunastu dekad pozostaje aktualna, a nasze społeczeństwo znajduje się dziś w podobnym położeniu, zarówno ekonomicznym, jak i mentalnym.…

Więcej

Jan Tomasz Seweryn Jasiński - przeglądaj wszystkie artykuły.

Jan Tomasz Seweryn Jasiński. Jan Tomasz Seweryn Jasiński. Autor. PRZECZYTAJ TEŻ. Bądź na bieżąco. Bądź na bieżąco, dołącz do naszego newslettera. Przeczytaj. Inne. Biblioteka. Redakcja. Patronaty. Współpraca. Szkoła. Kontakt. Znajdziesz nas też tu: Facebook.…

Więcej

Teatr mini mini

Tomasz Maśląkowski, Radosław Kasiukiewicz, Wrocławski Teatr Lalek. Leszek Pułka. Author. Profesor Uniwersytetu Wrocławskiego, filolog, medioznawca, wykładowca w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWr. oraz w Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta.…

Więcej

Wynalezienie Ameryki

Z tym rządzeniem nie byłoby zresztą zbyt wiele roboty, bo w Nowym Świecie Polska stałaby się równościowa, wspierająca i wrażliwa – opowiadają w Ameryce Julia Holewińska i Tomasz Szerszeń.…

Więcej

Futurystyczni ślepcy

Tomasz Bazan, Teatr Nowy Proxima w Krakowie. Anna Królica. Author. Koniec śmierci to kolejny spektakl Tomasza Bazana, w którym reżyser powraca do zagadnień somatycznych, technologii oraz performatywnego eksperymentu.…

Więcej

Skurcz jakich wielu

Tomasz Dajewski, Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi. Monika Wąsik. Author. Fot. HaWa.…

Więcej

Tata każdego z nas

Tomasz Maśląkowski, Teatr Lalek Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi. Piotr Olkusz. Author. Pracownik Instytutu Kultury Współczesnej UŁ, redaktor miesięcznika „Dialog”. Pracownik Instytutu Kultury Współczesnej UŁ, redaktor miesięcznika „Dialog”. fot. HaWa.…

Więcej

Miłość i etos pracy

Wśród utworów w aranżacjach Tomasza Filipczaka są groteskowe numery solowe (piosenka antystrajkowa Beaty Deutschman czy Ze związkowcem zawsze lepiej być Tomasza Muszyńskiego), romantyczne duety (głównie w wykonaniu Małgorzaty Saniak-Grabowskiej i Jakuba Sielskiego) i wreszcie zbiorowe songi, zwykle uzupełnione…

Więcej

Kabaret i farsa

Na scenie pojawiają się kolejni, typowi dla tego gatunku bohaterowie: infantylna sekretarka (Zofia Schwinke), nierozgarnięty policjant (Tomasz Lorek) czy wyzwolona żona (Brygida Turowska), która z tą samą częstotliwością sięga po nowych mężczyzn, co po alkohol.…

Więcej

Być jak Jackson Pollock

Tomasz Obara, Teatr Współczesny w Szczecinie. Joanna Ostrowska. Author. Doktor habilitowana kulturoznawstwa, adiunkt w Zakładzie Performatyki Instytutu Kulturoznawstwa UAM. Autorka i współautorka książek i artykułów wydanych w Polsce i za granicą.…

Więcej

Jezus był kobietą

Tomasz Man, Opera Wrocławska. Mirosław Kocur. Author. Reżyser teatralny, historyk i teoretyk teatru. Profesor na Uniwersytecie Wrocławskim i w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im.…

Więcej

Zakazany owoc

Obie panie, związane na co dzień z teatrem Krzysztofa Warlikowskiego, wyglądały w kostiumach zaprojektowanych przez Tomasza Ossolińskiego obłędnie, aż można by pomyśleć, że to je Tamara Łempicka uwieczniła na swoich obrazach. Projektant zadbał o najmniejsze szczegóły.…

Więcej

Powrót do przyszłości

Tomasz Man, Opera Bałtycka w Gdańsku. Anna Jazgarska. Author. Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, doktor nauk humanistycznych. Referentka krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych poświęconych literaturze i kulturze.…

Więcej

Ucieczka z wesela

Znowu chaos, który ustaje dopiero po wskazówkach obsługi i za sprawą Tomasza Międzika. Aktor pojawia się nagle i z nutką tajemniczości w głosie instruuje uczestników, w jaki sposób powinni zadąć w złoty róg.…

Więcej

Frutti di mare dla najmłodszych

On i reżyser Tomasz Valldal Czarnecki z humorem i bez pretensji podeszli do popowej wersji historii o morskiej marzycielce, udowadniając, że odpowiednio zmodyfikowana może stanowić materiał na zabawne, przyjemne dla oka i ucha przedstawienie dla najmłodszych widzów.Linia fabularna najnowszej propozycji…

Więcej

Post mortem

Związek z polską neoawangardą teatralną widać nie tylko w stylu gry, ale także w wielofunkcyjnej, pomysłowej scenografii, zaprojektowanej przez Tomasza Ryszczyńskiego.…

Więcej

Jestem. Jestem?

Tomasz Wysocki, Teatr Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Zuzanna Berendt. Author. Doktorantka w Katedrze Teatru i Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego, krytyczka teatralna, kuratorka. Publikuje w „Didaskaliach” i „Dialogu”.…

Więcej

A tam ciągle nie ma nas

Tomasz Man, Nowy Teatr w Słupsku. Anna Jazgarska. Author. Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, doktor nauk humanistycznych. Referentka krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych poświęconych literaturze i kulturze.…

Więcej

Viva la guerra!

Tomasz Konina, Opera Śląska w Bytomiu. Magdalena Figzał-Janikowska. Author. Fot. Krzysztof Bieliński. Jeśli o dramatyzmie opery jako gatunku decyduje splot muzyki, namiętności i fatalizmu to La Forza del destino Verdiego jest tą, w której elementy te oddziałują na widza z podwójną siłą.…

Więcej

Tajemnice Margot

Wydaje się, iż Wojciech Faruga oraz Tomasz Jękot, którego „dramaturgiczna obecność” silnie manifestuje się w dialogach bohaterów, postanowili uczynić zdanie wypowiedziane przez Henryka myślą przewodnią swego spektaklu.…

Więcej

Wróble kontra Makówki

Tomasz Cyz, Opera Wrocławska. Henryk Mazurkiewicz. Author. Doktor nauk humanistycznych, krytyk teatralny, członek redakcji portalu „Teatralny.pl”. Pisze dla „Teatru”, kwartalnika „nietak!t”, internetowego czasopisma „Performer” i „Dialogu”. Współautor e-booka. Offologia dla opornych.…

Więcej

Opera Nova

Darina Gapicz, Ewelina Rakoca, Małgorzata Ratajczak, Dorota Sobczak, Anna Borucka, Barbara Krahel, Monika Ledzion-Porczyńska, Monika Litwin-Dyngosz, Anetta Szczesik-WakarecyTenory: Janusz Ratajczak, Szymon Rona, Tadeusz Szlenkier, Pavlo Tolstoy, Stanisław Baron, Vasyl Grokholsky, Sylwester Kostecki, Tomasz…

Więcej

La Vie Bohème

Ten znaczący czasowy przeskok sugerują nie tylko współczesne kostiumy aktorów, zaprojektowane przez Julię Kornacką, ale też choreografia Tomasza Jana Wygody, wykorzystująca elementy modern dance oraz disco (układy zbiorowe w II akcie przypominają momentami Gorączkę sobotniej nocy).…

Więcej

Matka Boska Gejowska

Przede wszystkim jednak zawiodą się ci, którzy po spektaklu Tomasza Wygody i Agnieszki Olsten chcieliby wyjść z teatru w dobrym nastroju. Koprodukcja łódzkiego Teatru Nowego i wrocławskiego Capitolu jakoś widza uwiera i drażni.…

Więcej

Lego Hitler

Tomasz Kaczorowski, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Henryk Mazurkiewicz. Author. Doktor nauk humanistycznych, krytyk teatralny, członek redakcji portalu „Teatralny.pl”. Pisze dla „Teatru”, kwartalnika „nietak!t”, internetowego czasopisma „Performer” i „Dialogu”. Współautor e-booka.…

Więcej

Piekło. Piękne chwile

Tomasz Cyz, Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie. Dominik Gac. Author. fot. Jacek Poremba. „Nie wiem, o czym sztuka, ale będę płakać” – rzuca roześmiana kobieta do nowopoznanego mężczyzny. Złapał, rozmawiają. Staram się nie podsłuchiwać.…

Więcej

Wyobraź sobie świat

Temat zadany artystom przez Tomasza Platę – kuratora cyklu 2118 w Nowym Teatrze, którego spektakl Karasińskiej stanowi pierwszą odsłonę – stanowi zmyślną prowokację.…

Więcej

Kim jest Grażyna?

Tekst polskiej badaczki literatury romantyzmu jest z pewnością przydatny, pomaga odczytać inscenizację zgodnie z intencją twórców, jednakże równie dobrze można było umieścić go w programie spektaklu – tuż obok znakomitego tekstu Tomasza Szerszenia o melancholii Zidane’a, fragmentu książki Polska – Niemcy…

Więcej

Kaj w wielkim mieście

Królowa Śniegu w reżyserii, scenografii, oświetleniu i wedle scenariusza Tomasza Koniny, zrealizowana na Kameralnej Scenie stołecznego Teatru Polskiego, jest spektaklem dla starszych dzieci. Jasno przekazuje anegdotę i przesłanie baśni, wyjątkowej nawet w dorobku Andersena.…

Więcej

Możliwość dialogu

Choć reżyser Balkonów – pieśni miłosnych pojawia się w spektaklu Piaskowskiego i Sulimy również jako postać (brawurowy monolog Tomasza Kocuja parodiującego reżysera) to jednak Persona. Ciało Bożeny nie jest spektaklem o Lupie.…

Więcej

Literatura w świecie Big Brothera

miłości Tomasza i Teresy, ponieważ w podobny sposób on sam postrzega związki. Wybór każdej z tych historii podyktowany został prywatnymi intuicjami bohaterów, którzy próbują sprostać podobnym problemom we własnym życiu.…

Więcej

O stawaniu się pyłem astralnym

Jego załoga – grupa ubranych na niebiesko performerek oraz performerów w średnim wieku (Olga Kalarus, Paulina Majda, Monika Kiwak, Agata Jelonek, Małgorzata Werbińska, Maciej Bujakowski, Jacek Szelest, Tomasz Kowalczyk, Tomasz Pacan) – dryfuje w stronę świadomości, że zaraz będzie po imprezie, ale i…

Więcej

Kołonotatnik 71: Postępowy środkowiec, czyli Karolak i Mieszkowski

Tomasz Karolak ogłosił, że brakuje mu pieniędzy, jedni sponsorzy zakończyli współpracę z teatrem, następnych nie widać. Nie odbędą się zaplanowane na ten sezon premiery, jeszcze tylko cztery jesienne prezentacje festiwalu Polska w IMCE i szlus. Posprzątane. Nie będzie teatru.…

Więcej

Wilcze oczy

Tomasz Kaczorowski, Teatr Współczesny w Szczecinie. Joanna Ostrowska. Author. Doktor habilitowana kulturoznawstwa, adiunkt w Zakładzie Performatyki Instytutu Kulturoznawstwa UAM. Autorka i współautorka książek i artykułów wydanych w Polsce i za granicą.…

Więcej

Popkulturowy ersatz

Autorzy adaptacji: Tomasz Chyła, Wojciech Malajkat i Marcin Brzozowski, wybierają najważniejsze wydarzenia z powieści Manna, a następnie pobieżnie i powierzchownie streszczają je, relacjonują na scenie.…

Więcej

Świat nie wierzy łzom?

Mniej przerysowane są postaci Wojnickiego (ciekawie budowana rola Tomasza Muszyńskiego) i Astrowa (Aleksander Blitek) – mimo narzuconych antyiluzyjnych ram obu aktorom udało się przemycić nieco więcej dramatyzmu niż pozostałym, co sprawiło, że to właśnie sceny z ich udziałem uznać można za najbardziej…

Więcej

A teraz królewna strzeli sobie kawkę…

Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków. , choreografia Tomasz Kajdański, Teatr Wielki w Poznaniu. Joanna Ostrowska. Author. Doktor habilitowana kulturoznawstwa, adiunkt w Zakładzie Performatyki Instytutu Kulturoznawstwa UAM.…

Więcej

Rosja się nie zmieni

To, co było fragmentaryczne w powieści Jerofiejewa, w spektaklu Piotra Siekluckiego (na podstawie adaptacji Tomasza Kireńczuka) wydaje się skruszone na drobny pył.…

Więcej

Fakty, mity, przemilczenia. 16. Finał Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej

Nadrzędny pomysł fabularny wszystkich tegorocznych pięciu sztuk – a są to: Mała Piętnastka Tomasza Mana, Wyparte Darii Kubisiak, Zmęczone Darii Sobik, Nigdy się nie dowiecie Jarosława Jakubowskiego oraz Rohtko Anki Herbut – ma bowiem swoje korzenie w sferze faktów, odnosi się do realnie istniejących…

Więcej

Ludzie i robaki

Teatr ZAR z WrocławiaMedee/Mojry instalacja sceniczna stanowi część tryptyku Anamnesiskoncepcja, architektura oraz dramaturgia muzyczna: Jarosław Fret (współpraca Simona Sala)obsada: Davit Baroyan, Ditte Berkley, Jakub Gontarski, Aleksandra Kugacz-Semerci, Mertcan Semerci, Orest Sharak, Tomasz Wierzbowskimuzyka…

Więcej

Godność

Tomasz Kaczorowski, Sześć opowieści o tym, jak godnie przeżyć życie, Agencja Dramatu i Teatru ADiT. Henryk Mazurkiewicz. Author. Doktor nauk humanistycznych, krytyk teatralny, członek redakcji portalu „Teatralny.pl”. Pisze dla „Teatru”, kwartalnika „nietak!…

Więcej

Pluszaki na gigancie

Pinia i Franciszek z Zostań moim przyjacielem za moim oknem zapewne przeżyliby tu ostatnią w życiu przygodę. 2.Wraz z aktorami Wrocławskiego Teatru Lalek Tomasz Man zaproponował dzieciom historię pingwiniątka, które ucieka z zoo, by z porzuconym przez właścicielkę w parku żółwiem przeżyć wielką podróż…

Więcej

Kim (nie) jestem?

Pod wpływem pojawiających się wokół Alicji postaci: Kapelusznika (Paweł Kowalski), Gąsienicy (Arkadiusz Walesiak), Księżnej (Karina Krzywicka/Agnieszka Wawrzkiewicz) czy Myszy (Tomasz Mycan), dziewczynka szybko zaczyna formułować pytania, które składają się na najistotniejszy w przedstawieniu obszar…

Więcej

Sen o władzy

Nowe tłumaczenie Tomasza Jękota brzmi współcześnie i bezpretensjonalnie, pozbawione jest także poetyckości charakterystycznej dla poprzednich przekładów.…

Więcej

Wariacje Czechowowskie

Narracja ta czytana jest na żywo przez malowniczego Tomasza Maśląkowskiego. Komentarz słowny tworzy zaskakujące ramy dla działań aktorów, pozostających często przez długie chwile niemal w bezruchu. Konfrontacje reżysera Łukaszczyka z aktorem Prusakiem nabierają wówczas zadziwiającej głębi.…

Więcej

Szczęśliwe dni: 21 lutego

Dziadów.Obok gospodarza obecny był premier Józef Cyrankiewicz, wiceminister kultury Leon Kruczkowski i szef koncernu wydawniczego „Czytelnik” Jerzy Borejsza (działacz niepozbawiony zasług; mówiło się wtedy: „Borejsza najważniejsza”), a także profesorowie i literaci; wśród tych ostatnich – Mieczysław Jastrun…

Więcej

Nie taki diabeł straszny…

W finale pierwszej części Mefistofelesa w reżyserii Tomasz Koniny, w scenie, gdy Faust i Małgorzata oraz Mefistofeles i Marta zamierzają oddać się ziemskim rozkoszom, z nadscenia spada żarówka.…

Więcej

Namiętności po klasycznemu

Anna Karenina. , choreografia Tomasz Kajdański, Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Juliusz Tyszka. Author. Profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, doktor habilitowany. Teatrolog, kulturoznawca, performatyk, kierownik Zakładu Performatyki Instytutu Kulturoznawstwa UAM.…

Więcej

Twarzą w twarz

Tomasz Rodowicz i Joanna Chmielecka, Teatr CHOREA w Łodzi. Piotr Olkusz. Author. Pracownik Instytutu Kultury Współczesnej UŁ, redaktor miesięcznika „Dialog”. Pracownik Instytutu Kultury Współczesnej UŁ, redaktor miesięcznika „Dialog”. fot. Rami Shaya.…

Więcej

Tymczasem w teatrze na Wale Miedzeszyńskim…

Andrzeja Seweryna, Mai Ostaszewskiej, Romy Gąsiorowskiej, Tomasza Karolaka; zdało mi się, że i Grzegorz Laszuk dołączył, i jeszcze Monika Olejnik; poza tym do występu zaproszono tak zwanych zwykłych warszawiaków.…

Więcej

Po co nam prawda?

Ale tym, co uwalnia spektakl Artura Barona Więcka od obciążeń tekstu (owego fachowego „skrojenia” i efektownej farsowości) są dwie świetne role: Grzegorza Mielczarka (nie widziałam w roli Tigera Tomasza Schimscheinera) i Katarzyny Galicy.…

Więcej

Esencja, egzystencja, narracja i nuda

Tomasz Kaczorowski, Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu i Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu. Juliusz Tyszka. Author. Profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, doktor habilitowany.…

Więcej
Bądź na bieżąco, dołącz do naszego newslettera
Dołączając akceptujesz naszą politykę prywatności oraz warunki korzystania z portalu zawarte w regulaminie.
Dziękujemy!
Oops! Coś poszło nie tak, spróbuj ponownie.
Przeczytaj
Świat
Nadesłane
Książki
Varia
Felietony
Historia teatru
Ludzie
Rozmowy
Opinie
Recenzje
Inne
Biblioteka RedakcjaPatronatyWspółpracaSzkołaKontakt
Znajdziesz nas też tu:
Facebook
Projekt „Ogólnopolski portal Teatralny.pl” jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programów MKiDN, priorytet TEATR
Logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Logo Krajowego planu odbudowy.Flaga Polski z tekstem Rzeczpospolita Polska.Logo Uni Europejskiej. Z tekstem: sfinansowane przez Unię Europejską. NextGenerationEU.
Powered by malto.digital
© 2024 wszelkie prawa zastrzeżone teatralny.pl
Regulamin
Ustawienia Cookies