“Klikając „Akceptuj”, wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookie na Twoim urządzeniu w celu usprawnienia nawigacji na stronie, analizy jej użytkowania. Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, aby uzyskać więcej informacji.”
Preferencje
OdrzućAkceptuj
Privacy Preferences
Niezbędne
Zawsze Aktywne
Te elementy są wymagane, aby umożliwić podstawowe funkcjonowanie strony internetowej.
Analityczne
Te elementy pomagają operatorowi strony zrozumieć, jak działa strona, jak użytkownicy wchodzą z nią w interakcję oraz czy występują jakiekolwiek problemy techniczne.
Odrzuć wszystkie pliki cookieZapisz preferencje
Nie masz konta? Zaloguj sięZarejestruj się
Recenzje
Opinie
Rozmowy
Ludzie
Świat
Felietony
Więcej
KsiążkiVariaNadesłaneBaza teatrówKalendarium
Regiony
Zachodniopomorskie
Wielkopolskie
Warmińsko-mazurskie
Świętokrzyskie
Śląskie
Pomorskie
Podlaskie
Podkarpackie
Opolskie
Mazowieckie
Małopolskie
Łódzkie
Lubuskie
Lubelskie
Kujawsko-pomorskie
Dolnośląskie
LInk do facebooka
Jesteś tutaj:
STRONA GŁÓWNA
Wyniki wyszukiwania

Znieważeni, oblepieni, bezradni

A chciałoby się, by Znieważeni, monodram na podstawie powieści z pięcioksięgu Sandora Maraiego w reżyserii Przemysława Bluszcza pojawiał się nieco częściej.Powodów po temu jest kilka.…

Więcej

Sen mara

Sen mara. Sen mara. Tomasz Mościcki. Author. Doktor nauk humanistycznych, krytyk teatralny, dziennikarz. Absolwent Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej PWST. Autor książek: Teatry Warszawy 1939. , Teatr Qui Pro Quo. Kochana stara buda. , Teatry Warszawy 1944-45.…

Więcej

Maria Stuart bez gwiazd

Maria Stuart bez gwiazd. Maria Stuart bez gwiazd. Maria Stuart. bez gwiazd. Krzysztof Teodorowicz. Author. Fot. Krzysztof Bieliński. Dlaczego właśnie Maria Stuart?…

Więcej

Ma Scala Teatr Marii Meyer

Ma Scala Teatr Marii Meyer. baza teatrów. Ma Scala Teatr Marii Meyer. mascala@mariameyer.pl. alina@mariameyer.pl. Zarząd. kierownik: Maria Meyer. Socials. Facebook. Strona www. artykuły które mogą cię zainteresować. Inne Teatry. Bądź na bieżąco, dołącz do naszego newslettera. Przeczytaj. Inne.…

Więcej

Nowy wspaniały (?) świat

Znienacka pojawia się ekscentryczny młodzieniec Sandor (Marcel Borowiec), brany przez Adama za nieletniego krewnego przełożonego. Ich rozmowy czy raczej starcia przypominają strategie, jakie znamy z W co grają ludzie Erika Berne’a: są tak typowe, że nie wydają się prawdziwe.…

Więcej

Jedna jest zawsze ostrzem

Marat/Sade. , reż. Remigiusz Brzyk, Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Dominik Gac. Author. fot. Natalia Kabanow. W czasach szczelin i podziałów szczególnie ważna wydaje się zbiorowość. Rozumiana zarówno w skali społeczeństwa, jak i zespołu. Ekipa Teatru im.…

Więcej

K/313: Ściana z ciał. Maria Stuart w Burgu

Maria Stuart w Burgu. K/313: Ściana z ciał. Maria Stuart w Burgu. K/313: Ściana z ciał. Maria Stuart. w Burgu. Maria Stuart. , reż. Martin Kušej, Burgtheater w Wiedniu. Łukasz Drewniak. Author. fot. Matthias Horn. 1.Wiedeńska premiera Marii Stuart Martina Kušeja odbyła się na początku września.…

Więcej

Kołonotatnik 20: Ludzie listy piszą…

Z materiałów reklamowych dowiedziałem się oto, że spotkanie poprowadzi niejaki Sandro Monetti. Cytuję (ortografia i interpunkcja oryginalna): „absolutnie najlepszy, znawca Hollywood.…

Więcej

Ruchome obrazy

Podobnemu zabiegowi w spektaklu Pawła Świątka poddano sylwetki historycznych postaci, między innymi Sandro Botticellego (Mateusz Janicki), Leonarda da Vinci (Rafał Szumera) i Lorenzo de Medici (Marcin Sianko).…

Więcej

Być jak Krystyna Janda

Joanna Maria Kuś. Ona nie gra Marii Callas. Ona nią jest.…

Więcej

Stosunek prawny – stosunek banalny

Ona rozumie już tylko prawniczy bełkot.Stosunki prawne opierają się na bardzo powierzchownej i stereotypowej wizji relacji międzyludzkich.Niespełna godzinny spektakl Marii Seweryn ogląda się na swój sposób przyjemnie.…

Więcej

Jet lag

Marat/Sade. , reż. Marcin Liber, Wrocławski Teatr Współczesny. Mirosław Kocur. Author. Reżyser teatralny, historyk i teoretyk teatru. Profesor na Uniwersytecie Wrocławskim i w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im.…

Więcej

Rywalizowali

Groźny wydaje się Marat, bo chciał terroru, ale skuteczniejszy w porywaniu mas do działania wydaje się Jakub Roux, samozwańczy przewodnik tłumu. A może największa władza jest w rękach Karoliny Corday, bo to ona czai się ze sztyletem?…

Więcej

Chędogo i do rzeczy

Teatralna adaptacja Nocy i dni Marii Dąbrowskiej wcale nie musi czarować ogromem i przepychem inscenizacyjnych środków. Seb Majewski wraz z gronem współpracowników, w tym zwłaszcza scenografką Karoliną Mazur, udowodnił to na Scenie Kameralnej Teatru im. Bogusławskiego w Kaliszu.…

Więcej

Śmierć zmiecie wszystko

Premiera Marii w reżyserii Michaela Gielety, która odbyła się 25 sierpnia w Operze Bałtyckiej, miała dla polskiej publiczności wymiar szczególny, reżyser przeniósł bowiem akcję z siedemnastowiecznej Ukrainy do Gdańska z lat osiemdziesiątych, osadzając tragedię Marii i Wacława w realiach schyłku komunistycznej…

Więcej

Potrzeba walki ze stereotypem

Wydaje się, że cel zarówno reżyserki spektaklu Alicja, Alicja – Marii Seweryn, jak i autorki sztuki – Amy Conroy został osiągnięty.Od początku widać, że głównym zadaniem, jakie wyznaczyli sobie twórcy spektaklu, było maksymalne zatarcie granicy między sceniczną fikcją i rzeczywistością.…

Więcej

„W moim końcu jest mój początek”

Świat w Marii Stuart usilnie dąży do semantycznej jednoznaczności, do uporządkowania i zdefiniowania poszczególnych swoich elementów.…

Więcej

Patriotyzm na karnawałowo

Gniazdo, Marii Wojtyszko, i reżyserce tego tekstu na deskach Teatru im. Fredry Agnieszce Mielcarek ta sztuka – śmiem twierdzić – się udała.…

Więcej

Kto wolałby nie żyć

Maria Spiss, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie. Piotr Dobrowolski. Author. fot. Dawid Stube.…

Więcej

O zmianie kontekstu

Okresy tak zwanego „wzmożenia moralnego” kończą się często niszczeniem całkiem przyzwoitych dzieł – na przykład przekonany przez żarliwego Savonarolę Sandro Botticelli spalił kilkanaście swoich obrazów, prawdopodobnie bardzo wartościowych.7.…

Więcej

Taniec miłości i śmierci na lodzie

Maria Spiss, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie. Juliusz Tyszka. Author. Profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, doktor habilitowany. Teatrolog, kulturoznawca, performatyk, kierownik Zakładu Performatyki Instytutu Kulturoznawstwa UAM.…

Więcej

Szczęśliwe dni: 5 lutego

Matka Joszui, Miriam, czczona jest od wieków jako Maria czy raczej Maryja, tejże Polski królowa. Zostaliśmy jej nawet jako naród ofiarowani w niewolę – cokolwiek to znaczy.…

Więcej

Wariacje za mało enigmatyczne

Maria Arnadottir, reżyserka Wariacji enigmatycznych, pierwszej w sezonie 2013/2014 premiery w Teatrze im. Aleksandra Sewruka w Elblągu, wzięła na swój warsztat opowieść o złożonej strukturze – pełną niuansów, niejednoznaczności, napięć, fabularnych zwrotów.…

Więcej

Francuski humor i czeski teatr

W Teatrze Lalka w Warszawie adaptację Wakacji Mikołajka przygotowała Maria Wojtyszko, spektakl wyreżyserował Jakub Krofta. Oto pierwsza sprzyjająca okoliczność: francuski humor spotyka się z czeskim na lalkowej scenie.…

Więcej

Niezatarte

Wyglądało zatem na to, że równowaga w dozowaniu „tanecznych argumentów” została w tym sporze zachowana.Kolejny punkt programu Śladów to Kilka krótkich sekwencji – dzieło Jacka Przybyłowicza do muzyki barokowego gambisty Marina Marais.…

Więcej

Sztuka aktorska

Pięćdziesiąt lat temu Konrad Swinarski na łamach „Dialogu” dał upust swojej furii, gdy aktorzy lekceważyli wyzwanie stojące przed ich rolami w sztuce Marat-Sade. Często bowiem „struganie wariata” uchodzi za proste.…

Więcej

Zrzędność i przekora: Tylko dla dorosłych!

Ameryce Mike’a Nicholsa – ale to dzieło mam na płytach DVD; zresztą powstało dla telewizji.Zacząłem badać, co to właściwie za impreza i okazało się, że „gwiazda Hollywoodu” na oczach zgromadzonej w Operze Narodowej publiczności (jakieś 1800 osób) udzieli „ekskluzywnego wywiadu” redaktorowi BBC o nazwisku Sandro…

Więcej

Pełna kultura jubileuszowa

lecz także radiowego niedzielnego Podwieczorku przy mikrofonie), jeszcze potrafię przypomnieć sobie jakieś zręby tekstu takich przebojów jak Na prawo most, na lewo most, Jak przygoda, to tylko w Warszawie (szkoda, że Lajborek nie wymienił pierwszej wykonawczyni tej piosenki, gwiazdy wielu epok, Ireny Santor…

Więcej

K/231: Maleństwa

podobnego, równie niezrozumiałego staje się oprócz miłości do ziemskiej kobiety, akrobatki w podrzędnym cyrku, powodem ucieczki Damiela z nieba do ludzi.Aniołów z dyptyku Wendersa (w 1993 roku reżyser nakręcił Tak daleko, tak blisko, czyli kontynuację Nieba nad Berlinem) grali Bruno Ganz (Damiel) i Otto Sander…

Więcej

Być blisko

W tak skomponowanej scenicznej rzeczywistości Katastrofa, Pypeć, Bzyk-Bzyk i tytułowy bohater rozprawiają o chmurach (które „mają dobrze”, bo mogą tak po prostu zmienić się w psa czy Pałac Kultury), bawią się w kalambury (co różni glebogryzarkę, Irenę Santor i jednego adidasa?)…

Więcej

Wszystko po królewsku

Narodziny Wenus. , Sandro Botticelli. Pierwsza oryginalna opera polska z muzyką skomponowaną do polskiego tekstu zrodziła się z woli króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Jej tytuł: Nędza uszczęśliwiona brzmi dziś zniechęcająco, ale taki był smak językowy naszych praprzodków.…

Więcej

Białe slipy Wolanda

Na jego środku, w wannie leży – nie, nie martwy Marat, lecz całkiem żwawy, choć nie całkiem goły Woland (Michał Czachor). Miejsca przy stole zaopatrzono w maszynki do głosowania. W miarę przebiegu akcji widzowie zachęcani są do plebiscytowych (tak/nie /nie wiem) odpowiedzi na pytania.…

Więcej

Żyćko i światy równoległe

Zachowicz, Rafał Derkacz, Marek Zimakiewicz (Lemniskata); Maciej Owczarek (Może kiedyś), Miłosz Konieczny, Marek Zimakiewicz (Winda); Karolina Martin, Magdalena Słowik, Marek Zimakiewicz (Wsobek); Malwina Czekaj, Anna Andrzejewska, Katarzyna Staniewska, Marek Zimakiewicz, Sambor Dudziński (Ciemniej); Marak…

Więcej

Krawiec

Wcześniej w suknie i stroje YSL stroili się Jean Marais, Jeanne Moreau i Catherine Denevue, z którą się przyjaźnił. Jego klientami i przyjaciółmi byli także Luis Buñuel, François Truffaut, Jean Luis Barrault. Inspirowali go Picasso, Matisse, Cocteau, Diagilew, Braque, Van Gogh, Apollinaire.…

Więcej

Zrzędność i przekora: Moje ABC…

(LM nie używa słów, to i ja nie będę ględził).NAZAR Krzysztof – Drzewo, Król umiera, czyli ceremonie, Mizantrop, Marat-Sade (Jak wielu, umarł za wcześnie i raczej niedowartościowany tak, jak na to zasługiwał.…

Więcej

Między szkołą a sceną

Aktorkę mogliśmy oglądać w wyreżyserowanym przez Rudolfa Ziołę dramacie Petera Weissa Marat/Sade. Nie mam najmniejszej wątpliwości, że stworzona przez nią postać Pacjentki to kreacja wielkiej miary. Stosując oszczędne środki, potrafiła skupić na sobie uwagę widzów.…

Więcej

K/198: W paszczy Puka

Katarzyna Borkowska przenosi na freiburską scenę obraz Sandro Botticelliego Narodziny Wenus.…

Więcej

Pełen guślarstwa obrzęd świętokradzki

Wiele z tych upiorów dziś zastąpiliśmy własnymi marami. Zmieniły się tylko imiona. Nowosilcowów nie musimy już importować z Rosji, dorobiliśmy się swoich. Mamy też własnych Pelikanów i Senatorów.…

Więcej

Czarodziej teatru

Dalej szedł fascynujący „tryptyk rewolucyjny”: Dziady Mickiewicza (2007) na Scenie na Piekarach (objeździliśmy z nimi pół Polski), Marat-Sade Weissa (2008) i absolutne odkrycie Lecha: przepisana na nowo Róża Żeromskiego, którą gramy do dziś pod tytułem Czas terroru (2010).…

Więcej

Warsztat jest jak proca

Są wśród nich święci dogmatycy, jak Ojciec Suryn, fanatycy jak Marat i ekstatyczni zdrajcy, jak Anzelm. W każdym z nich płonie jakiś ogień, by nie powiedzieć – pożar. Nie ma natomiast ludzi zwyczajnych. Pospolitość pana nie kręci?…

Więcej

K/172: Globisz i inne lalki

Marat/Sade. , reż. Remigiusz Brzyk. fot. Natalia Kabanow. 1.W brzuchu wielorybaByłem piąty raz na Wielorybie.…

Więcej
Bądź na bieżąco, dołącz do naszego newslettera
Dołączając akceptujesz naszą politykę prywatności oraz warunki korzystania z portalu zawarte w regulaminie.
Dziękujemy!
Oops! Coś poszło nie tak, spróbuj ponownie.
Przeczytaj
Świat
Nadesłane
Książki
Varia
Felietony
Historia teatru
Ludzie
Rozmowy
Opinie
Recenzje
Inne
Biblioteka RedakcjaPatronatyWspółpracaSzkołaKontakt
Znajdziesz nas też tu:
Facebook
Projekt „Ogólnopolski portal Teatralny.pl” jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programów MKiDN, priorytet TEATR
Logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Logo Krajowego planu odbudowy.Flaga Polski z tekstem Rzeczpospolita Polska.Logo Uni Europejskiej. Z tekstem: sfinansowane przez Unię Europejską. NextGenerationEU.
Powered by malto.digital
© 2024 wszelkie prawa zastrzeżone teatralny.pl
Regulamin
Ustawienia Cookies