“Klikając „Akceptuj”, wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookie na Twoim urządzeniu w celu usprawnienia nawigacji na stronie, analizy jej użytkowania. Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, aby uzyskać więcej informacji.”
Preferencje
OdrzućAkceptuj
Privacy Preferences
Niezbędne
Zawsze Aktywne
Te elementy są wymagane, aby umożliwić podstawowe funkcjonowanie strony internetowej.
Analityczne
Te elementy pomagają operatorowi strony zrozumieć, jak działa strona, jak użytkownicy wchodzą z nią w interakcję oraz czy występują jakiekolwiek problemy techniczne.
Odrzuć wszystkie pliki cookieZapisz preferencje
Nie masz konta? Zaloguj sięZarejestruj się
Recenzje
Opinie
Rozmowy
Ludzie
Świat
Felietony
Więcej
KsiążkiVariaNadesłaneBaza teatrówKalendarium
Regiony
Zachodniopomorskie
Wielkopolskie
Warmińsko-mazurskie
Świętokrzyskie
Śląskie
Pomorskie
Podlaskie
Podkarpackie
Opolskie
Mazowieckie
Małopolskie
Łódzkie
Lubuskie
Lubelskie
Kujawsko-pomorskie
Dolnośląskie
LInk do facebooka
Jesteś tutaj:
STRONA GŁÓWNA
Wyniki wyszukiwania

Rezonans

Ludomir Franczak, Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku. Anna Jazgarska. Author. Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, doktor nauk humanistycznych. Referentka krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych poświęconych literaturze i kulturze.…

Więcej

Skrawki narracji

Odzyskane Ludomira Franczaka to kulminacyjna część projektu tego artysty na temat przesiedleń Niemców z ziem polskich.…

Więcej

Ugościć Innego

Działania aktorów pozwalały przemówić tej przestrzeni.Miejsce było także ważnym elementem innego bardzo ciekawego projektu – Odzyskanego Ludomira Franczaka. W Szczecinie opowieść o historii dawnych mieszkańców Pomorza zyskała jeszcze dodatkowe wzmocnienie.…

Więcej

„Duch wieje, kędy chce”…

Jeszcze jedno wzruszenie ufundowane na świadectwie historycznym dał nam Ludomir Franczak instalacją wizualno-dźwiękową Odzyskane. To zwieńczenie projektu, którego poprzednimi etapami były wystawa i książka.…

Więcej

…znowu będziemy ludźmi...

…znowu będziemy ludźmi. …znowu będziemy ludźmi. …znowu będziemy ludźmi. Dziennik Anny Frank. , reż. Marián Pecko, Teatr Lalki i Aktora w Opolu. Joanna Ostrowska. Author. Doktor habilitowana kulturoznawstwa, adiunkt w Zakładzie Performatyki Instytutu Kulturoznawstwa UAM.…

Więcej

Pasja Franza K.

Pasja Franza K. Pasja Franza K. Proces. według Franza Kafki, reż. Krystian Lupa, Nowy Teatr w Warszawie. Malwina Głowacka. Author. Doktor nauk humanistycznych. Wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.…

Więcej

Eros i Psyche, czyli wielki powrót Różyckiego

Twórczość operowa Ludomira Różyckiego, mimo iż sporadycznie pojawia się na scenach, jest w praktyce – trzeba przyznać – niemal zapomniana. To samo można powiedzieć o jego dokonaniach w dziedzinie symfoniki.…

Więcej

Inne historie: Ameryka, część druga

Ludomir Cywiński trafił w jakiś pokrętny sposób do willi w Hollywood. Za pięćdziesiąt lat będą go oglądać martwym okiem jacyś amerykańscy spadkobiercy, nikt nie będzie wiedział, co to była za wojna, w jakim kraju i jacy to żołnierze. Nikomu z nich nic nie powie nazwisko chorążego powstania.…

Więcej

Teatr Łaźnia Nowa

Maciej Adamczyk, Hanna Bieluszko, Klara Bielawka, Sonia Bohosiewicz, Kazimierz Borowiec, Bolesław Brzozowski, Matylda Baczyńska, Mariusz Cichoński, Janusz Chabior, Paweł Deląg, Monika Dąbrowska, Dariusz Fodczuk, Grzegorz Falkowski, Monika Frajczyk, Monika Fronczek, Grzegorz Gromek, Krzysztof Głuchowski…

Więcej

Bulion i inne namiętności – właśnie wszedł na ekrany

Anh Hung Tran, Francja 2023. Małgorzata Sikorska-Miszczuk. Author. fot. archiwum prywatne. Francja, XIX wiek, posiadłość wiejska, jej właściciel – kucharz Dodin Bouffant, nazywany Napoleonem kuchni – i kobieta. Razem gotują. To nie będzie recenzja.…

Więcej

Próba autonaprawy

Odpowiedzią jest oczywiście domniemana zasada „szczerość ze sceny” – poruszenie na widowni wypełnionej ludźmi, którzy głodni są „namiastki prawdy”. Wspomnianą prawidłowość formułuje w tekście Auto-teatr w czasach post-prawdy Joanna Krakowska.…

Więcej

Pozytywny kryzys

Dario Fo i Franca Rame napisali swoją sztukę Coppia aperta, quasi spalancata w 1983 roku. Jednak aż do uzyskania przez Fo w 1997 nagrody Nobla w dziedzinie literatury jego twórczość w Polsce była niemal nieznana.…

Więcej

Cena sprzeciwu

To nie mieszczański salon, ale squot, w którym najprawdopodobniej mieszka Doktor Stockmann (Juliusz Chrząstowski) z żoną (Małgorzata Zawadzka), córką Petrą (Monika Frajczyk) i synami.…

Więcej

Dmuchane żaby

Statusu, którego dotkliwość nie pozwala wyjść w kontaktach z innymi ludźmi poza granice własnego „ja”. Stojący przed obliczem Ojca dorosły Franz (Piotr Michalski) nie jest w stanie wyszeptać już nic ponad ów obciążony wielością powinności i oczekiwań zaimek.…

Więcej

Dokąd jesteśmy zmierzani

Jerzy Franczak w świetnym (umieszczonym w programie) tekście Zestaw ćwiczeń (czyli 10 sposobów na zrozumienia Mrożka) pisze, że fabuła adaptowanego na Scenie STU utworu jest „skromna, wyprana z bezpośrednich odniesień, nieco abstrakcyjna” a jednocześnie „nie prowadzi do spektakularnej kulminacji, nie…

Więcej

Niczym feniks z popiołów…

Trzeba podkreślić, jak trudne zadanie stoi przed ludźmi, którzy będą kierować Teatrem ROZBARK (Adrian Lipiński pozostaje dyrektorem naczelnym, podczas gdy konkurs na dyrektora artystycznego powinien rozstrzygnąć się już w najbliższym czasie).…

Więcej

Stany kobiece

Sytuację komplikuje fakt, że umówiona położna nie przyjeżdża, a na swoje miejsce wysyła mniej doświadczoną koleżankę po fachu (bardzo wiarygodna, choć jedynie ekranowa rola Moniki Frajczyk).Jako widzowie jesteśmy świadkami porodu od początku do końca.…

Więcej

Przepis na sukces

Głównym bohaterem spektaklu jest Pierrepont Finch (Kamil Franczak) – ambitny czyściciel okien, który na oczach widzów przemienia się w biznesmena z prawdziwego zdarzenia. Rolę magicznej różdżki pełni poradnik z radami dla tych, którzy chcą szybko wspiąć się na szczyt.…

Więcej

A to Polska właśnie…

Tu przyjeżdżają co roku dziesiątki ludzi: pisarzy, muzyków, ludzi teatru i plastyków, żeby znaleźć spokój, inspirację i warunki do tworzenia i współtworzenia z ludźmi stamtąd. Z Fundacją Pogranicze, z pogranicza z Litwą, z różnych kultur, języków i tradycji.…

Więcej

Nowy, bajkowy, kolorowy

Najmłodszym w zrozumieniu całości dodatkowo pomaga wpisana w libretto postać Dionizego – opowiadacza i łapacza bajek (w tej roli fantastyczny Kamil Franczak). To on wprowadza dzieciaki w akcję, szybko nawiązując z nimi naturalny kontakt. Zadaje pytania, wciąga do wspólnego śpiewania piosenek.…

Więcej

Grupa Teatralna Teoria Szarości

Wojciech Franczyk. Socials. Facebook. artykuły które mogą cię zainteresować. Inne Teatry. Bądź na bieżąco, dołącz do naszego newslettera. Przeczytaj. Inne. Biblioteka. Redakcja. Patronaty. Współpraca. Szkoła. Kontakt. Znajdziesz nas też tu: Facebook.…

Więcej

Marcin Wasyluk - przeglądaj wszystkie artykuły.

Autor wielu rozmów z ludźmi teatru. PRZECZYTAJ TEŻ. Bądź na bieżąco. Bądź na bieżąco, dołącz do naszego newslettera. Przeczytaj. Inne. Biblioteka. Redakcja. Patronaty. Współpraca. Szkoła. Kontakt. Znajdziesz nas też tu: Facebook.…

Więcej

Teatr wobec przemocy

Według statystyk udostępnionych widzom w pierwszej części spektaklu w 2016 roku w Polsce żyło około 180 tysięcy niewolników – głównie Ukraińców, Białorusinów i Wietnamczyków, choć ofiarami handlu ludźmi i przymusowej pracy padają także sami Polacy.…

Więcej

Pies, który widzi ducha, merda ogonem

Symbioza między ludźmi a resztą natury i dotyczące jej wątki religijne zabierają widza w świat nieznanych, pozbawionych patetyczności rytuałów. Chwilami wygląda to naiwnie, owszem. Jednak działa. Być może dzięki temu, że nikt tu nie szuka mitycznych źródeł, nie odnosi się do „korzeni”.…

Więcej

Przesłuchanie

Na początku był bogiem w zaświatach, potem obcym z kosmosu lub organizmem wymutowanym w biotechnologicznym laboratorium, aż wreszcie ukazał się swemu ludowi jako kaleka, też biały i łysy, ale popsuty. Intrygująca diagnoza.…

Więcej

Książę (niezłomny) i aktoreczka albo jak zostać mizantropem

Z takim manewrem mamy też do czynienia w przypadku poznańskiego spektaklu: w Teatrze Polskim grany jest Mizantrop, lecz nie sławnego Francuza, tylko Julii Holewińskiej i Kuby Kowalskiego (w reżyserii tego ostatniego), inspirowany tekstem tego pierwszego w przekładzie Jana Kotta.…

Więcej

Wyzwalanie z historii

Bywa przejmująco, jak wówczas, gdy pojawia się duch chłopa z Mogiły (Andrzej Franczyk) i opowiada bawiącej się w piaskownicy dziewczynce (Iwona Sitkowska) o tym, jak spychacze zniszczyły jego gospodarstwo, a żona posiwiała w ciągu jednej nocy.…

Więcej

Opowiadania bez mgiełki (4)

i przy pomocy zaklęć z dziedziny czarnej magii zaludnił ziemię bogami i ludźmi, którym natychmiast oczywiście zaoferował swoje usługi. Przede wszystkim opiekę medyczną (był lekarzem bogów i ludzi oraz bogiem lekarzy). Gdyby na tym skończył.…

Więcej

Szczęśliwe dni: 6 marca

Władza (polityczna i administracyjna, ale także medialna) zdaje się sądzić, że ludowi – zwłaszcza tak zwanemu ciemnemu ludowi – wiele nie trzeba.…

Więcej

„Obcy to każdy z nas, gdy wychodzi na ulicę”

W marketingowym opisie tej książki znajdziemy między innymi takie oto zdanie: „Relacje [w domyśle: z innymi ludźmi] są sednem wszystkiego, co robimy i co osiągamy – tak naprawdę naszą najgłębszą tożsamością”.I już jesteśmy w sednie tego, co chcieli nam przekazać twórcy i twórczyni pokazanego na poznańskiej…

Więcej

Tableau vivant z piosenkami

Mimo, że zapowiada się interesująco, a Kamil Franczak (tytułowy Georges/George) robi wszystko, by podtrzymać uwagę widza – pięknie śpiewa, z gracją włada pędzlem i jest dość przekonywujący w scenach twórczej ekstazy – to jednak z każdą kolejną sceną spektakl Andrzeja Bubienia staje się coraz bardziej…

Więcej

O rycerzu słowa owych słów kilka

To teatr intymny, w którym człowiek-poeta zwierza się przed ludźmi-publicznością i nie kryje się za dekoracjami, rekwizytem, partnerem czy konwencją. Wypowiedzenie siebie, czyli wypowiedzenie człowieka, staje się głównym narzędziem tego „jednego”, który znajduje się na scenie.…

Więcej

Najadłem się śliwek od górali

Katarzyna Auli Barszczewska, też cała na biało, pełniła w obrzędzie rolę kapłanki Życia, a Anja Franczak w czarnej sukni performowała Śmierć. Wszystkie panie występowały boso.…

Więcej

Jest zabawa, będzie hit

Już w pierwszej scenie musicalu dowiadujemy się o śmierci barona doktora Wiktora von Frankensteina (Kamil Franczak) – legendarnego stwórcy przerażającego potwora.…

Więcej

„Bo wszystkie dzieci nasze są”

Konflikt bohaterów łagodzi dopiero historia o gryzoniach ratujących życie szpaka-nielota, bo skoro tak różne zwierzęta potrafią się porozumieć, to dlaczego z ludźmi miałoby być inaczej.…

Więcej

Avant-garde, czyli przednia straż tego, co żywe w teatrze

Pola Amber. 1.W niespokojnych czasach postprawdy, postdemokracji i postów zamiast rozmów postanowiłem zawiesić rozważania postpolityczne i skupić się na tym, czym naprawdę się zajmuję, czyli teatrem, awangardą i młodymi ludźmi.…

Więcej

Polski teatr i obce oczy

Autor wielu rozmów z ludźmi teatru. Dziennikarz radiowy i telewizyjny. Fotograf (publikował w "Teatrze"). W radiowej Jedynce prowadził cykliczną audycję teatralną. Autor wielu rozmów z ludźmi teatru. Festiwal Boska Komedia to od kilku sezonów główne okno wystawowe polskiego teatru.…

Więcej

Po bandzie

Praktycznie nic w tym świecie nie może się ujawnić – wszystko zostaje powiedziane już w pierwszych kilku scenach.Kiedy podnosi się kurtyna, oczom widzów ukazuje się salon współczesnych nuworyszy, w którym rozochocona młodzież wykonuje selfie, a na fotelu rezyduje Pani Pernelle (Andrzej Franczyk).…

Więcej

Goplana scenie przywrócona

Do tej listy zalet trzeba dorzucić pewien mankament dzieła – a jest nim tekst libretta Ludomiła Germana, pisany nienajlepszym wierszem, miejscami wręcz rozśmieszający dzisiejszego widza, do tego nie zawsze wygodny do śpiewania.…

Więcej

Schron otwarty

Schron Macieja Kowalczyka dostarczy wielu tematów do dyskusji wszystkim miłośnikom Franza Kafki. Ostatnie opowiadanie pisarza – opowiadanie niedokończone i interpretowane na niezliczone sposoby – zostaje przeniesione na scenę tak, aby nie dopowiedzieć za dużo.…

Więcej

Etnoteatr. Antopolog w podróży cz.4

Frank Marlowe, antropolog z Harvardu po czterech latach badań polowych doszedł do wniosku, że Hadza, w porównaniu z innymi ludami rdzennymi, bardzo mało zmienili się przez tysiąclecia i praktykują wciąż ten sam tradycyjny sposób życia.…

Więcej

Krzyżak z Kielcami

Autor wielu rozmów z ludźmi teatru. Dziennikarz radiowy i telewizyjny. Fotograf (publikował w "Teatrze"). W radiowej Jedynce prowadził cykliczną audycję teatralną. Autor wielu rozmów z ludźmi teatru. Rozmowa z Michałem Kotańskim, dyrektorem Teatru im.…

Więcej

Zagazowani

Teatr Polski we Wrocławiu Chory z urojenia słowami: Molière’a, Achmatowej, Audena, Strindberga, Eliota, Rilkego, Dickinson, Frosta, Księgi Hioba inscenizacja: Janusz Wiśniewskimuzyka: Jerzy Satanowskichoreografia: Emil Wesołowskicharakteryzacja: Dorota Sabak obsada: Krzysztof Franiczek, Monika Bolly,…

Więcej

Bezdomność Leara

Kordelia (Monika Frajczyk) to dziwna postać: najpierw kostium (kolorowy, niczym z balu w przedszkolu) określa ją jako najmłodszą i niewinną, potem wydaje się nierealna, niczym wspomnienie Leara. Ta niespójność, wynikająca z niejasnej niekiedy koncepcji całości, przeszkadza aktorce.…

Więcej

Aktor uczy się całe życie

Autor wielu rozmów z ludźmi teatru. Dziennikarz radiowy i telewizyjny. Fotograf (publikował w "Teatrze"). W radiowej Jedynce prowadził cykliczną audycję teatralną. Autor wielu rozmów z ludźmi teatru.…

Więcej

Czyja wina? czyj dług?

Klata nie został dyrektorem, wraz z nim odeszli aktorzy: Małgorzata Gorol, Monika Frajczyk, Marcin Czarnik i Bartosz Bielenia. To właśnie z nimi reżyser tworzył Dług w Teatrze Nowym Proxima.…

Więcej

Bez taryfy ulgowej, niestygmatyzująco

obiekt artystyczny, zamiast jako wytwór pewnej szerszej działalności kulturalno-społecznej, który nie musi być dziełem sztuki; przynajmniej nie zawsze nim jest” (1973).Zatem, gdy przychodzi mi recenzować Wesele Wyspiańskiego, które zawodowy artysta teatru Janusz Stolarski zainscenizował wspólnie z ludźmi…

Więcej

Pastelowy thriller dla dzieci

Więc dla porządku i w telegraficznym skrócie: polska wieś (bo Delibes był admiratorem słowiańszczyzny) i nieco mroczny dr Coppélius, konstruktor mechanicznej lalki, która posiadując nieruchomo w altanie, budzi żywe uczucia Franza, huzara, i niechęć zakochanej w nim Swanildy, która te umizgi spostrzega…

Więcej

Inne historie: Rosja (3), czyli nad brzegiem Irtysza

Czy był na drodze konwojów z ludźmi idącymi na posielenie? Tak, Irtysz w ogóle pobrzmiewa echem opowieści zesłańców. Jak groźna musiała być dla nich ta wielka woda! Ciągle o nich myślałam wtedy przez te kilka dni wrześniowych.W teatrze zapał, wiara w sens roboty. Próby szły wspaniale.…

Więcej

Teatr - Recenzje, Repertuary - Portal Teatralny.pl

“Klikając „Akceptuj”, wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookie na Twoim urządzeniu w celu usprawnienia nawigacji na stronie, analizy jej użytkowania. Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, aby uzyskać więcej informacji.”. Preferencje. Odrzuć. Akceptuj. Teatralny.pl. felietony. Kalendarium.…

Więcej

Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej

Bartosz Bielenia, Bolesław Brzozowski, Bogdan Brzyski, Iwona Budner, Juliusz Chrząstowski, Szymon Czacki, Marcin Czarnik, Lidia Duda, Anna Dymna, Monika Frajczyk, Roman Gancarczyk, Małgorzata Gałkowska, Krzysztof Globisz, Mieczysław Grąbka, Grzegorz Grabowski, Aldona Grochal, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik…

Więcej

I ty jesteś wesołym robakiem

Michał Kmiecik, reżyser świetnej adaptacji prozy Franza Kafki we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, w finale przedstawienia przebiera wszystkich aktorów w wesołe robaki i każe im radośnie tańczyć. To nowe i bardzo ożywcze odczytanie Przemiany.…

Więcej

Szafa pod klepsydrą

Świat sanatorium reżyser i scenograf przedstawienia, Aleksander Maksymiak, maluje, czerpiąc z czarno-szarej palety kojarzonej raczej z mrocznymi opowiadaniami Franza Kafki niźli z rozrzutną, wybujałą poetyckością języka Schulza.…

Więcej

Przestrzenie wspólnoty

Ja właściwie sam sobie szukałem autorytetów, chodziłem za różnymi ludźmi i starałem się coś od nich wziąć. Na pewno jakimś źródłem inspiracji był dla mnie Teatr Kana, Chorea Tomka Rodowicza i Teatr Cinema.…

Więcej

„Przestrzenie Sztuki – Taniec” w Bytomiu – kontynuacja i rozwój tradycji tańca w regionie

Tu ukłony dla Justyny Kukiełki i Martyny Fras z działu promocji, które przed spektaklami chodzą między ludźmi i dopytują, skąd są i jak się o nas dowiedzieli. Dzięki temu mamy bezpośrednie informacje. K.S.-P. Tak samo jest przy premierach. Zarówno przy dużej premierze (. Kairos. i.…

Więcej

O łamigłówkach na lato

Kto wie, może bylibyśmy pierwszymi ludźmi – co tam ludźmi: pierwszymi Polakami! – którzy przenikają tajemnicę siatki czasu i przestrzeni, gdyby nie aktor Małecki Grzegorz, zwany dalej Małkiem.…

Więcej

Siły dobra

Ulice i place były wypełnione ludźmi. Coś nierzeczywistego. Wtedy jakiekolwiek służby bały się do nas nawet zbliżyć. Było w tym poczucie święta i triumfu, jedności, może nawet zwycięstwa.…

Więcej

Opera narodowa

Skandują: „My, Polacy, jesteśmy ludźmi, jesteśmy normalnymi, zwyczajnymi ludźmi”. Kolejne powtórzenia coraz głośniej wykrzykiwanego zdania utrudniają zrozumienie jego sensu.…

Więcej

Szczęśliwe dni: 12 marca

Gdy dziś myślę o tej scenie, brzmi mi w uszach inny, późniejszy utwór Mickiewicza:Gęby za lud krzyczące sam lud w końcu znudzą,I twarze lud bawiące na końcu lud znudzą.Ręce za lud walczące sam lud poobcina.Imion miłych ludowi lud pozapomina.Wszystko przejdzie.…

Więcej

Ćpanie i spanie

W gruzach znika jej jedyna przyjaciółka Reva (Monika Frajczyk), a ona sama obsesyjnie ogląda nagranie z kobietą skaczącą z płonącego wieżowca, w śmierci upatrując ostatecznego przebudzenia.…

Więcej
Bądź na bieżąco, dołącz do naszego newslettera
Dołączając akceptujesz naszą politykę prywatności oraz warunki korzystania z portalu zawarte w regulaminie.
Dziękujemy!
Oops! Coś poszło nie tak, spróbuj ponownie.
Przeczytaj
Świat
Nadesłane
Książki
Varia
Felietony
Historia teatru
Ludzie
Rozmowy
Opinie
Recenzje
Inne
Biblioteka RedakcjaPatronatyWspółpracaSzkołaKontakt
Znajdziesz nas też tu:
Facebook
Projekt „Ogólnopolski portal Teatralny.pl” jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programów MKiDN, priorytet TEATR
Logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Logo Krajowego planu odbudowy.Flaga Polski z tekstem Rzeczpospolita Polska.Logo Uni Europejskiej. Z tekstem: sfinansowane przez Unię Europejską. NextGenerationEU.
Powered by malto.digital
© 2024 wszelkie prawa zastrzeżone teatralny.pl
Regulamin
Ustawienia Cookies