“Klikając „Akceptuj”, wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookie na Twoim urządzeniu w celu usprawnienia nawigacji na stronie, analizy jej użytkowania. Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, aby uzyskać więcej informacji.”
Preferencje
OdrzućAkceptuj
Privacy Preferences
Niezbędne
Zawsze Aktywne
Te elementy są wymagane, aby umożliwić podstawowe funkcjonowanie strony internetowej.
Analityczne
Te elementy pomagają operatorowi strony zrozumieć, jak działa strona, jak użytkownicy wchodzą z nią w interakcję oraz czy występują jakiekolwiek problemy techniczne.
Odrzuć wszystkie pliki cookieZapisz preferencje
Nie masz konta? Zaloguj sięZarejestruj się
Recenzje
Opinie
Rozmowy
Ludzie
Świat
Felietony
Więcej
KsiążkiVariaNadesłaneBaza teatrówKalendarium
Regiony
Zachodniopomorskie
Wielkopolskie
Warmińsko-mazurskie
Świętokrzyskie
Śląskie
Pomorskie
Podlaskie
Podkarpackie
Opolskie
Mazowieckie
Małopolskie
Łódzkie
Lubuskie
Lubelskie
Kujawsko-pomorskie
Dolnośląskie
LInk do facebooka
Jesteś tutaj:
STRONA GŁÓWNA
Wyniki wyszukiwania

Niezatarte

Ślady: Drzewiecki / Wesołowski / Przybyłowicz / Bondara. , Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Juliusz Tyszka. Author. Profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, doktor habilitowany.…

Więcej

Urodziny w teatrze

Lata 1997-2000: Tango wczoraj i dziśscenariusz i prowadzenie: Ewa Wycichowskachoreografia: Ewa Wycichowska, Conrad Drzewieckimuzyka: Astor Piazzolla / Leszek Możdżer, Ludwik van Beethoven / Zbigniew Łowżył, Ryszard Wagner, Michael Nyman / Luc Ferrariobsada: Karina Adamczak-Kasprzak, Andrzej Adamczak,…

Więcej

Anatomia zła

Sceniczna wariacja na temat prozy Conrada, czyli spektakl Ciemności Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego to kolejna w tym sezonie teatralnym wypowiedź dotycząca spotkania z Innym.…

Więcej

Lektura w pigułce

Na co dzień Paweł Drzewiecki to aktor i reżyser niezależnego Punctum Teatru z Chrzanowa, utworzonego przez absolwentów Podyplomowych Studiów Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży PWST we Wrocławiu.…

Więcej

Wszyscy jesteśmy Kurtzami

Z prowokującym uśmiechem mówi, że Conrad zmolestował ją swoim pisarstwem. To chyba moment dziejowej sprawiedliwości? Czerkaszyna traktuje Conrada i jego historię tak lekceważąco, jak mężczyźni (w ogóle i Conrad w szczególe) zwykli traktować kobiety.…

Więcej

Ach! Jak pięknie!

Taką zasadą kierowano się przy konstrukcji scenografii, taka zasada towarzyszyła też projektowaniu i wykonaniu kostiumów, bo przecież nawet podomka Leonida Gajewa (Tadeusz Drzewiecki) jest wyraźnie „zrobiona” na starą.…

Więcej

Zapiski z „tego” kraju

spektaklu, jest jednak przede wszystkim konkretna, osobista historia, opowiedziana z doskonałym wyczuciem i szczerością.Jej bohaterem jest niespełna 30-letni czarnoskóry Polak, alter ego reżysera, ale też postać, która utkana jest z literackich i filozoficznych myśli innych autorów, takich jak Joseph Conrad…

Więcej

Do przerwy 2:0

Pozostali aktorzy: Gabriela Frycz, Paweł Binkowski, Tadeusz Drzewiecki, Radosław Elis, Sebastian Grek i Janusz Grenda odgrywają role tych, którzy akurat są w tej opowieści niezbędni.Choroszy jest w swojej roli rewelacyjna, prezentująca jakąś pełną rezygnacji, ale i desperacji przenikliwość.…

Więcej

A płyńcież!

W ten sposób przeczytać Lorda Jima Josepha Conrada mogli tylko w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu. Chociaż, jak skromnie podpowiada podtytuł, było to jedynie „ćwiczenie w czytaniu”. Zaznaczmy od razu, ćwiczenie spod znaku dekonstrukcjonizmu, a nie hermeneutyki.…

Więcej

Czy to już teatr autorski?

Dlaczego Gloucester (Tadeusz Drzewiecki, w programie figuruje skrótowo jako Gloster) nosił już od początku ciemne okulary ślepca, choć miał być oślepiony dopiero pod koniec trzeciego aktu (w tekście Szekspira, tym nieadaptowanym)? Czy to miało być podkreślenie jego profetycznych zdolności?…

Więcej

Śnienie i myślenie

Widzimy przez nią również płócienno-workowatego konia naturalnych rozmiarów, który błyśnie na purpurowo (i odpustowo) żarówkami zamontowanymi w swych ślepiach, gdy Księżniczka (Antonina Choroszy) przypomni Wernyhorze (Tadeusz Drzewiecki) o jego białym rumaku, co „okiem rubinowym świeci”.…

Więcej

Sajgon czyli horror

Tak brzmią pierwsze kwestie filmu Czas Apokalipsy (Apocalypse Now) Francisa Forda Coppoli będącego adaptacją Jądra ciemności Josepha Conrada. Tytuł filmu to natomiast parafraza tytułu spektaklu Paradise Now! The Living Theatre.…

Więcej

Cyd w Krakowie

Kiedy ze sceny padły słowa, oznajmiające, że okręty Maurów wpłynęły w ujście rzeki — przyszła mi na myśl nie współczesna wojna, tak inna, tak obejmująca całe nasze istnienie — przyszły mi na myśl mniejsze opowieści Józefa Conrada, wielkiego tragika namiętności i honoru, zobaczyłem malajskich wodzów szarpiących…

Więcej

Musical o pojednaniu Żydów i Polaków

Basen Artystyczny – Warszawska Opera Kameralna Gary Guthman List z Warszawy libretto: Doman Nowakowski, Gary Guthman kierownictwo muzyczne: Gary Guthmanreżyseria i światła: Natalia Kozłowska scenografia i kostiumy: Paulina Czernek choreografia: Bartosz Figurskizespół muzyczny: Jekatierina Drzewiecka,…

Więcej

Gloria

Ewa Wycichowska objęła Polski Teatr Tańca pod koniec lat 80. po Conradzie Drzewieckim i od początku było oczywiste, że jej zespół będzie działał w obszarze teatralnego i tanecznego eksperymentu: jej tancerze nie tylko dość szybko „przemówili”, ale także w spektaklach pojawiały się na przykład układy…

Więcej

Fantazmaty i ekstazy

Wesołowski to uczeń legendarnego Conrada Drzewieckiego, twórcy Polskiego Teatru Tańca. Trudno o lepsze rekomendacje. Podobnie jak jego mistrz Wesołowski nie ilustruje tańcem muzyki, ale tworzy unikalny teatr tańca równolegle do dźwięków.…

Więcej

Wspólnota w niepewności

Podobnie było z Jądrem ciemności Conrada, które reżyserowałem w Kielcach – oto literatura, która opisuje system kolonialnego wyzysku prowadzony za czasów króla Belgii Leopolda w Kongo, gdzie opisy wyniszczonych ludzi są porównywalne z opisami Borowskiego i z literaturą po Shoah, a jednak odczuwa się…

Więcej

To, co jest teatralne, jest zespołowe

Oczywiście ważni są wszyscy zaangażowani w pracę w naszym teatrze, bo ta postawa zaangażowania jest wspólna i łączy zespół – w jego skład wchodzą: Paweł Andryszczyk, Tomek Michalczewski, Justyna Lipko-Konieczna, Justyna Wielgus, Wisła Nicieja, Kuba Drzewiecki.…

Więcej

Bryk z Cyrana

Monika Mulska, Przemysław Niedzielski, Dawid Pelowski, Marcin Ciechowicz, Mariusz Adam Ruta, Andrzej Danieluk, Szymon Kołodziejczyk, Piotr Kowalczyk, Maciej Markowski, Janusz Skoneczny, Michał Mielczarek, Andrzej Orechwo, Aleksandra Janiszewska, Olga Borzyszkowska, Agnieszka Gabrysiak, Aleksandra Drzewicka…

Więcej

Oglądajcie Offenbacha

Jawor-Przybyszewskakierownictwo chóru: Roman Paniutaobsada: Małgorzata Długosz/ Agnieszka Gabrysiak, Karol Lizak/ Dawid Kwieciński, Emilia Klimczak/ Sylwia Strugińska-Wochowska/ Joanna Jakubas, Paweł Erdman/ Piotr Płuska, Andrzej Orechwo/ Maciej Markowski, Szymon Jędruch, Dominik Ochociński, Michał Mielczarek, Aleksandra Drzewicka…

Więcej

Teatr słowa i władza obrazu

Czerwiński, Adrianna Kućmierz, Magdalena Kwiatkowska, Paula Godusławska, Marta Juras, Alicja Karluk, Michał Barczak, Andrzej Danieluk, Antoni Paradowski, Piotr Sędkowski, Cezary Łepek, Tomasz Marczyński, Maciej Kacprzak, Paweł Wrześniewski, Liam Culbreth, Jakub Matusiak, Roman Kutner, Casper Petersen, Conrad…

Więcej

Zrzędność i przekora: Rany Julek!

Cóż to była za żegluga, nie podejmuję się opisać – zbyt wiele nabożeństwa mam dla prozy Josepha Conrada.…

Więcej

Szczęśliwe dni: 1 marca

z posady, ale przecież wyszedł na ludzi i obecnie pisze świetne scenariusze filmowe).Z przedstawień Hübnerowskich największe wrażenie zrobiły na mnie: Zemsta (nieprzytomnie śmieszna), Odpocznij po biegu wybitnego, a dziś mało pamiętanego prozaika Władysława Terleckiego, złowieszczy Spiskowcy według Conrada…

Więcej

Kolejne jądro czegoś tam

Ta ikonosfera jest bardzo czytelnym przywołaniem innej historii o szaleństwie i władzy, zagrożeniach ucieczki od cywilizacji – Jądra ciemności Conrada.…

Więcej

Odzyskać ukryte

Całe szczęście w 21 są osoby, które podzielają tę filozofię, mówię o dwóch Justynach: Wielgus i Lipko-Koniecznej, ale też o całym zespole razem z Marcelim Suleckim, Kubą Drzewieckim, Wiktorią Siedlecką-Dorosz, Eweliną Godlewską-Byliniak i wielu artystach, artystkach, pedagogach i pedagożkach teatru,…

Więcej

Awangarda z ducha epoki

Choreografem tych subtelności był tu Przemysław Śliwa, pamiętny gwiazdor nowoczesnego Teatru Tańca Conrada Drzewieckiego, bogaty w późniejsze doświadczenia pracy z innymi zespołami. Reżyserka Jitka Stokalska dowiodła niewyczerpanej inwencji w ubarwianiu akcji scenicznymi szczegółami.…

Więcej

Więcej

Reinterpretowane przez tancerzy fragmenty najsłynniejszych choreografii – Czajkowska przywołuje tu między innymi Marcelego Żędzianowskiego, Janinę Jarzynównę-Sobczak, Conrada Drzewieckiego i Ewę Wycichowską – układają się jednocześnie w rodzaj teatralnego eseju, w którym ciało przechodzi kolejne transfiguracje…

Więcej

Dramat dramatu współczesnego

Jest w tym remiksie Jądra ciemności Conrada coś z wkurwienia Chucka Palahniuka pomnożonego przez beckettowską wyprawę na krańce języka i człowieczeństwa („rozsypał mi się świat, rozsypała się narracja”).…

Więcej

Fakty, mity, przemilczenia. 16. Finał Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej

tekście Jakubowski zmieszał materiały dziennikarskich śledztw (do najistotniejszych należą tu zbiory reżysera i dokumentalisty Jacka Raginisa-Królikiewicza) z wątkami wywiedzionymi z mitologii greckiej/rzymskiej (motyw labiryntu i zamieszkującego go potwora), a także kontekstami z Jądra ciemności Josepha Conrada…

Więcej

Zafiksowani na remiksowaniu

Conrada Drzewieckiego. Chciałam połączyć osoby Tomaszewskiego i Drzewieckiego z jeszcze jednym nazwiskiem polskiego reżysera, który wniósł ogromny wkład do kultury, nie tylko teatralnej, ale również tanecznej (to kolejna moja propozycja nowego czytania historii); chodzi mi o Tadeusza Kantora.…

Więcej

Od kolekcji do muzeum

przykład, że Zygmunt Hübner, który chętnie się ze mną spotykał, bo wymienialiśmy się pocztówkami teatralnymi (miał wielką kolekcję), zaproponował mi w roku 1980, abym przysłał studenta do jego teatru z zadaniem zapisu wszystkich prób spektaklu Spiskowcy, będącego adaptacją powieści W oczach Zachodu Conrada…

Więcej

Między wielokulturowością a muzycznością

W przedstawieniu opartym na motywach Jądra ciemności Conrada i Czasu Apokalipsy Coppoli w reżyserii Dušana Davida Pařizka Austriacy zaprezentowali współczesną opowieść o inności, o wyprawie w głąb kulturowego interioru, na który składają się fobie, tragedie i rozterki współczesnego człowieka.…

Więcej
Bądź na bieżąco, dołącz do naszego newslettera
Dołączając akceptujesz naszą politykę prywatności oraz warunki korzystania z portalu zawarte w regulaminie.
Dziękujemy!
Oops! Coś poszło nie tak, spróbuj ponownie.
Przeczytaj
Świat
Nadesłane
Książki
Varia
Felietony
Historia teatru
Ludzie
Rozmowy
Opinie
Recenzje
Inne
Biblioteka RedakcjaPatronatyWspółpracaSzkołaKontakt
Znajdziesz nas też tu:
Facebook
Projekt „Ogólnopolski portal Teatralny.pl” jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programów MKiDN, priorytet TEATR
Logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Logo Krajowego planu odbudowy.Flaga Polski z tekstem Rzeczpospolita Polska.Logo Uni Europejskiej. Z tekstem: sfinansowane przez Unię Europejską. NextGenerationEU.
Powered by malto.digital
© 2024 wszelkie prawa zastrzeżone teatralny.pl
Regulamin
Ustawienia Cookies