“Klikając „Akceptuj”, wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookie na Twoim urządzeniu w celu usprawnienia nawigacji na stronie, analizy jej użytkowania. Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, aby uzyskać więcej informacji.”
Preferencje
OdrzućAkceptuj
Privacy Preferences
Niezbędne
Zawsze Aktywne
Te elementy są wymagane, aby umożliwić podstawowe funkcjonowanie strony internetowej.
Analityczne
Te elementy pomagają operatorowi strony zrozumieć, jak działa strona, jak użytkownicy wchodzą z nią w interakcję oraz czy występują jakiekolwiek problemy techniczne.
Odrzuć wszystkie pliki cookieZapisz preferencje
Nie masz konta? Zaloguj sięZarejestruj się
Recenzje
Opinie
Rozmowy
Ludzie
Świat
Felietony
Więcej
KsiążkiVariaNadesłaneBaza teatrówKalendarium
Regiony
Zachodniopomorskie
Wielkopolskie
Warmińsko-mazurskie
Świętokrzyskie
Śląskie
Pomorskie
Podlaskie
Podkarpackie
Opolskie
Mazowieckie
Małopolskie
Łódzkie
Lubuskie
Lubelskie
Kujawsko-pomorskie
Dolnośląskie
LInk do facebooka
Jesteś tutaj:
STRONA GŁÓWNA
Wyniki wyszukiwania

Szekspir na Majdanie

Bruno Bergera-Gorskiego to ni to, ni owo: trochę opery, trochę musicalu, nieco widowiska cyrkowego i galeria grymasów z kina niemego rodem. Od wielu lat wzorcem megagatunkowej zabawy z Szekspirem jest dla mnie. Tytus Andronicus. Julie Taymor.…

Więcej

Duch Banka pod stołem

Bruno Berger-Gorski, Opera Wrocławska. Leszek Pułka. Author. Profesor Uniwersytetu Wrocławskiego, filolog, medioznawca, wykładowca w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWr. oraz w Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta.…

Więcej

Gorzko, gorzko!

Gorzko, gorzko! Gorzko, gorzko! Juliusz Tyszka. Author. Profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, doktor habilitowany. Teatrolog, kulturoznawca, performatyk, kierownik Zakładu Performatyki Instytutu Kulturoznawstwa UAM.…

Więcej

Gorzko!

Gorzko! Gorzko! Henryk Mazurkiewicz. Author. Doktor nauk humanistycznych, krytyk teatralny, członek redakcji portalu „Teatralny.pl”. Pisze dla „Teatru”, kwartalnika „nietak!t”, internetowego czasopisma „Performer” i „Dialogu”. Współautor e-booka. Offologia dla opornych.…

Więcej

Gorzki smak sukcesu

Gorzki smak sukcesu. Gorzki smak sukcesu. Kolacja na cztery ręce. , reż. Krzysztof Jasiński, Teatr Kamienica w Warszawie. Malwina Głowacka. Author. Doktor nauk humanistycznych. Wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.…

Więcej

Bruno Wątpliwy

Bruno Wątpliwy. Bruno Wątpliwy. Łukasz Drewniak. Author. Michał Majnicz gra mały monodram o małym człowieku, po którym została wielka poezja i jeszcze większe świństwo. Najnowszą premierę Starego Teatru widziałem już rok temu. A może jeszcze wcześniej.…

Więcej

Gorzkie gody

Gorzkie gody. Gorzkie gody. Harce kupidynowe, czyli niecne morsztyny. , reż. Ida Bocian, Teatr Gdynia Główna. Anna Jazgarska. Author. Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, doktor nauk humanistycznych. Referentka krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych poświęconych literaturze i kulturze.…

Więcej

Farsa – gorszy gatunek?

Farsa – gorszy gatunek? Farsa – gorszy gatunek? Magdalena Figzał-Janikowska. Author. Fot. Paweł Janicki.…

Więcej

O Puszczy - z gorzkim optymizmem

O Puszczy - z gorzkim optymizmem. O Puszczy - z gorzkim optymizmem. Piotr Cieplak. Author. Fot. Karol Budrewicz. Ta trójka osób, która założyła i próbuje nadal ogarniać Obóz dla Puszczy w Pogorzelcach koło Białowieży – nie przejdzie do historii. Tak jak miażdżąca większość z nas. Jak prawie nikt.…

Więcej

Jazda z trójkątem

Bruno i Ewa poznają się na plaży. On to trzydziestoletni tłumacz kabinowy, zwykle w służbowych rozjazdach od konferencji do konferencji, ona – trzydziestolatka szukająca, przynajmniej tam, na piasku, chwili samotności.…

Więcej

Obojętny portret zbiorowy

Oglądając przedstawienie w Teatrze Narodowym, można odnieść wrażenie, że Gorki kreśli zbiorowy portret zbędnych ludzi, z których każdy znajduje odpowiednik w dramaturgii autora. Trzech sióstr. Czasem analogie te wydają się bardzo wyraźne, innym razem nie są aż tak oczywiste.…

Więcej

Europa Środkowa po lubelsku

Tegoroczna, dziewiąta odsłona Festiwalu Teatrów Europy Środkowej „Sąsiedzi” – najkrótsza z dotychczasowych, bo tylko trzydniowa – konsekwentnie przebiegała według podziału: słodko-gorzki. Na program w tym roku złożyło się dziewięć przedstawień i jedno czytanie performatywne.…

Więcej

K/216: #MeToo po niemiecku

Maxim Gorki/Ute Langkafel MAIFOTO. Maxim Gorki Theater, Yes but no. , reż. Yael Ronen. Berliński Gorki, który oprócz tego, że jest teatrem, bywa również modelem nowego niemieckiego społeczeństwa, paneuropejską trybuną polityczną i scenicznym wydaniem plotkarsko-interwencyjnej gazety z Internetu.…

Więcej

Don Kichot dla każdego

Don Kichot. balet w trzech aktach według Miguela de Cervantesa. choreografia: Marius Petipa, Aleksandr Gorski, Aleksiej Fadiejeczew. muzyka: Ludwig Minkus. dyrygent: Aleksiej Bakłan. scenografia i kostiumy: Thomas Mika. soliści baletu: Aleksandra Liaszenko, Maksim Woitiul, Siergiej Basałajew, Paweł Koncewoj…

Więcej

Po co nam prawda?

A tu klops: teatr udowadnia, że są tacy jak my, a może jeszcze gorsi! W spektaklu Artura Barona Więcka nie dostajemy jednak scenicznego bonusu w postaci dobrego samopoczucia.…

Więcej

Lalki to nie dramat

Najprościej można to ująć tak: studenci nie czują się gorsi, przychodząc do akademii, ale szybko dowiadują się, że powinni się tak czuć, że w ogóle istnieje taki podział. Bardzo szybko się tego uczą – z oznak systemu, niekiedy subtelnych, z rozmów, spojrzeń, własnych tęsknot.…

Więcej

Coś się bardzo rusza w operze!

Takiemu oto zadaniu sprostać musieli młodzi realizatorzy jednoaktowej opery Bruno Colego, zrealizowanej w Sali im. Wojciecha Drabowicza poznańskiej opery.…

Więcej

Fatalne zauroczenia

– dyptyku składającego się z dwóch legendarnych baletów: El amor brujo. do muzyki Manuela de Falli i suity. Carmen. , opracowanej i zorkiestrowanej przez Rodiona Szczedrina na motywach melodycznych opery Georgesa Bizeta.…

Więcej

Nad przepaścią

opowiadania paniczne” za pomocą absurdalnego, bardzo czarnego humoru przewrotnie stawiają swojego odbiorcę we względnie bezpiecznej sytuacji obcowania z okrucieństwem świata i potwornościami ludzkiej egzystencji, by w finale, w ostatecznej konkluzji to względne bezpieczeństwo unieważnić i zastąpić je gorzką…

Więcej

Każdemu po zielonej

Jak się domyślam, Nadobnisie i koczkodany. miały być gorzko-ostrą minirozprawą na temat naszej nieszczęsnej płynnej nowoczesności. Nie przez przypadek więc w cytowanej już zapowiedzi pojawia się nazwisko Zygmunta Baumana.…

Więcej

Godność kasjera

„My nie gorsi!” –woła kasjer i z uporem godnym lepszej sprawy brnie w kolejne wzmożenia godnościowe. Byłoby to śmieszne, gdyby nie było tak przygnębiające. Poczucie własnej wartości jest pochodną wielu czynników.…

Więcej

Słowo Szeli

Takim bowiem przedstawił go Bruno Jesieński w swym poemacie z 1926 roku. Adaptacja tekstu, którą w Teatrze Śląskim przygotowali Michał Kmiecik i Piotr Morawski zaskakuje nie tylko swą aktualnością, ale i bardzo wyrazistym, mocnym brzmieniem.…

Więcej

Don Giovanni w Cinecità

– i opera Mozarta, i ta inscenizacja – to przecież także gorzka opowieść o słodkim życiu za wszelką cenę. Przeniesienie fabuły w inny czas, niż zakłada libretto – gest regularnie stosowany w dzisiejszym teatrze – nie pozostaje tu więc bez konsekwencji.…

Więcej

Tęsknoty za iluzją

Wzrost i upadek miasta Mahagonny. to gorzkie i przerażająco prawdziwe diagnozy Europy lat trzydziestych XX wieku. W świecie bez Boga, opętanym cielesną żądzą i kultem pieniądza wszystko było iluzją i wszystko było na sprzedaż, a człowiek głupiał z rozkoszy.…

Więcej

Czas na balety

Dziś, w roku wyborów parlamentarnych w Polsce, utwór ten może stanowić gorzki komentarz do niebezpiecznych harców naszych rodzimych polityków. Ramy muzyczne półgodzinnego spektaklu tworzą utwory. Birds in Wraped Time II. i. Bifu.…

Więcej

Solą w oku

W zderzeniu z historiami, jakie opowiada w najnowszej online’owej premierze Teatru Modrzejewskiej w Legnicy Rafał Cieluch, jej tytuł, Chlebem i solą. , nabiera gorzko-ironicznego zabarwienia. Bohaterowie tej opowieści, którzy przybyli do Polski za chlebem, są dla wielu miejscowych solą w oku. W.…

Więcej

No nie! Takie inteligentne – dla dzieci?!

Grupa Circus Ferus dała dzieciom i dorosłym szansę dobrej zabawy przesyconej mądrą, gorzką, iście lemowską refleksją nad światem i zaludniającym go zbiorowiskiem istot – organicznych, sztucznych, ludzkich i nieludzkich.…

Więcej

Dramat liturgiczny bez obciachu

Festiwalu Gorzkie Żale. Kamila Peltz: Jak to się stało, że zostałeś dyrektorem Festiwalu Gorzkie Żale?…

Więcej

Słuchanie Schulza

Bruno Schulz. Sklepy cynamonowe. adaptacja, reżyseria i scenografia: Ingmar Villqist. muzyka i środowisko dźwiękowe: Olo Walicki. koncepcja światła: Maria Machowska. obsada: Anna Kadulska, Barbara Lubos, Violetta Smolińska, Adam Baumann. premiera: 13.05.2016.…

Więcej

Reżyser! Reżyser!

Meisterstück. , no i odszczekuję niniejszym moje uprzednie wątpliwości, zarzucając sobie gorzko uleganie stereotypom i ferowanie sądów. a priori. Wstępna akcja rozgrywa się już wtedy, gdy ludzie wchodzą na widownię i zasiadają na swoich fotelach, oswajając się powoli z rolą widzów.…

Więcej

Udeptywanie

Drugi to stojąca w głębi miniaturowa chata o półprzezroczystych ścianach, gdzie na poduszkach klęczy trzech chórzystów (Adam Chabiera, Bruno Jasieński, Jakub Sikora). Trzeci symbol to słońce, czyli świecące koło, powoli toczone na wstępie spektaklu wokół sceny przez reżysera i reżyserkę.…

Więcej

Szczęście i siła

Przy tym pozostaje w zgodzie z przekazem, jaki odnajduje w klasycznej opowieści Bruno Bettelheim: „życie bohaterki będzie szczęśliwe, o wiele szczęśliwsze niż los rodziców”. Tyle że to życie wyglądać ma zgoła inaczej, niż chcieli autorzy kolejnych wersji. Kopciuszka.…

Więcej

Ciekawa propozycja

miało dla nas gorzki posmak, lecz żeby był to gorzki posmak czeskiego piwa. Tak, nabijamy się z samych siebie! Z własnej czeskości. Lecz nie chichraniem jedynie żyje człowiek. Bowiem sztuka, którą uprawiają Hašek z Hrabalem, to taka metafizyka na opak.…

Więcej

Wstyd

W reżyserskiej zapowiedzi spektaklu można przeczytać, że to „gorzki obraz emigracji i gorzki obraz świata z perspektywy autsajdera [pisownia oryginalna], jakim jest narrator”.…

Więcej

Manru, czyli Cyganie inaczej

Głos słowackiego tenora, Petera Bergera, wykonawcy partii Manru, jest już, mimo młodego wieku artysty, nazbyt rozwibrowany, jego śpiew za mało zniuansowany, jednak w tej właśnie roli, przy ciągłym wzburzeniu bohatera odbiera się to jako adekwatny sposób interpretacji.…

Więcej

Szczęśliwe dni: 5 czerwca

Koenig mawiał, że gorszy od niego jest tylko teatr jednej aktorki, ale Jurek, jak Woody Allen, za stosunek do kobiet mógł był dostać nagrodę imienia Strindberga. Z Jurkiem na ogół rozumieliśmy się w pół słowa, ale w tym wypadku nie całkiem się z nim zgadzałem.…

Więcej

Fałszywe rozpoznania, natrętne diagnozy

Opera za trzy grosze. przekład: Bruno Winawer, Barbara Witek-Swinarska. songi: Władysław Broniewski, Witold Wirpsza. reżyseria, scenografia, choreografia: Ersan Mondtag. współpraca artystyczna: Alexander Naumann. muzyka: Kurt Weill. kierownictwo muzyczne: Justyna Skoczek. reżyseria świateł: Ada Bystrzycka…

Więcej

Opera narodowa

Teatr Polski w Poznaniu. koprodukcja: Fundacja Chór Kobiet, Ringlokschuppen Ruhr, Maxim Gorki Theater.…

Więcej

O „czynieniu sobie Ziemi poddaną”

Ratować Puszczę Białowieską” oznacza wycinać Puszczę Białowieską, „odzyskiwać media publiczne” oznacza likwidować ich pluralizm, „usprawnianie Sądów” to ich obezwładnianie, „powaga Trybunału Konstytucyjnego” stała się synonimem pośmiewiska, protest nazwany jest „zdradą”, europejskość – „lewactwem”, gorzki…

Więcej

Mrożek, czyli gąbka

Tangu. jest ważniejsze i cięższe gatunkowo: gorzki rozrachunek z myśleniem liberalnej kultury XX wieku, z jej dążeniem do absolutnej wolności i uwolnieniem ze wszystkich krępujących więzów – co paradoksalnym prawem dialektyki doprowadziło do absolutnego zniewolenia.…

Więcej

Dokąd płynie Guliwer?

Podróże Guliwera. są przedstawieniem gorzkim, ale niepozbawionym nadziei. Bohater Swifta błądzi w poszukiwaniu szczęścia i choć go nie znajduje, to być może samo podróżowanie nadaje sens jego życiu, staje się sensem życia każdego z nas?…

Więcej

Nabzdyczenie

Niby oznacza gniew, ale i jest w nim jakaś lękliwość o utratę godności, jakieś przekonanie, że „my nie gorsi”, że obraza, nadęcie jest właściwą reakcją na wyrządzoną nam krzywdę.…

Więcej

K/181: Déjà vu, vous – déjà

Studio Hrdinů w Pradze, Teatro Arena del Sole w Bolonii i Maxim Gorky Theater w Berlinie. I znów: coś zgadza się tu za bardzo. Coś się powtarza, na długo zanim zaczną się spektakle. Dookoła wprawdzie słychać różne języki – czeski, włoski, niemiecki, ale posługują się nimi tacy sami ludzie.…

Więcej

Więcej gazu

Ponieważ front walki zarysował się wyraźnie w ramach podziałów politycznych („Wy macie swoich pedofilów, my mamy swoich”, czyli – jak rozumiem – „Wasi są gorsi niż nasi”) warto przyśpieszyć działania prewencyjne.…

Więcej

Sztuka sukcesu

Don Juan. kierownictwo muzyczne: Adam Banaszak. choreografia i reżyseria: Giorgio Madia. scenografia: Cordelia Matthes. kostiumy: Bruno Schwengl. obsada: Łukasz Ożga, Kei Otsuka, Anna Mendakiewicz, Maki Sekuzu, Sherly Belliard, Piotr Oleksiak, Andrzej Malinowski, Miho Okamura, Massimo Colonna Romano,…

Więcej

Teatr można łatwo unicestwić

Gorki ukazuje biednych ludzi, którym się nie udało – śledząc ich losy, przyjmujemy postawę oceniającą, może współczującą. Zawsze jednak jesteśmy po stronie obserwujących. Ten sam mechanizm działa w przypadku wszystkich programów typu. reality show.…

Więcej

O zmianie kontekstu

Co gorsza – niektóre spory artystyczne zostały w politykę uwikłane. Sprawa jest trudna, wielowarstwowa i niejednoznaczna, jak to zwykle w takich wypadkach bywa, a granice sporu niełatwe do określenia.…

Więcej

Wyobraź sobie świat

Gorzki więc to obraz: czy tym, co zostawimy po sobie ludziom 2118 roku będzie góra aluminium? Niejednoznaczność tego znaku podbijają aktorzy, każdą sekwencję spektaklu zaczynając od frazy: „Może być też tak, że. ”.…

Więcej

No i ch..!

Bergen, kognitywista z Kalifornii, w swojej książce. What the F…? Co przeklinanie mówi o naszym języku, umyśle i o nas samych? Okazuje się, że mówi sporo. Przede wszystkim to, że słowa działają. Gdy walniemy młotkiem we własny palec zamiast w gwoździa i wrzaśniemy „k…. ” – ból zelżeje.…

Więcej

Stracone złudzenia

Tylko dziwnie gorzki jest ten. happy end. , bo nie sposób nie zadać pytania: dlaczego Wacław, dotąd obserwujący wszystkich i wszystko z bezpiecznego dystansu, rozsądny i współczujący, elegancki i niezależny, proponuje małżeństwo skrzywdzonej sierocie dopiero wówczas, gdy okazuje się ona posażną panną…

Więcej

Serduszko przebite szpadą

Cyrano de Bergerac. ze sławnym Gérardem Depardieu w roli głównej widzimy muszkieterską szpadę przebijającą na wskroś akuratne, niczym as kier, czerwone serduszko. Trudno o równie prosty i wymowny emblemat charakteryzujący francuskiego pisarza, poetę, dramaturga, żołnierza, filozofa i pamflecistę.…

Więcej

Niech muzyka nie milknie!

Jego finałowa, podszyta nostalgią piosenka pokazuje słodko-gorzki smak życia i mocno zapada w pamięć.…

Więcej

Gadatliwa kanapa

Freudyści byli jednak gorsi od poety Czachorowskiego, bo wmawiali pacjentom, że leżąc na kanapie i kojarząc dowolnie słowa leczą się psychicznie. Swen-Czachorowski robi to na własny użytek i dobre to jego prawo. Mnie to nie smakuje. Nie smakuje mi bełkot.…

Więcej

Wszystkie drogi prowadzą do oczarowania

Opracowany przez Andrzeja Barta materiał, będący kompilacją wielu mikrohistorii, jest wzruszający, dowcipny, czasem nostalgiczny, czasem z kolei nieco gorzki, ale – pomijając przywoływane nazwy dzielnic, ulic i pewne wątki historyczne – mógłby stać się punktem wyjścia także dla opowieści o innym miejscu…

Więcej

W klatce

Rozdał więc studentom cytaty z ulubionych lektur: od Nietzschego i Bruno Schulza po Wyspiańskiego i Wyrypajewa.…

Więcej

Jestem. Jestem?

Trudno również powiedzieć, jaki jest jej cel, co ma powiedzieć nam o mechanice teatralnej sytuacji i świecie, o którym w charakterystyczny dla siebie sposób – ironiczny, gorzki, ale też dowcipny – opowiada Levin.…

Więcej

Chamy czy Pany

Mrożka: „Jak my nie gorsi, to znaczy, że oni lepsi?”.…

Więcej

Miażdżąc i ogarniając

Precz z innymi, bo są gorsi, źli i zabierają naszego misia! Miażdżymy ich. Tylko że tu nie o poprawność polityczną chodzi, a o jakość naszego człowieczeństwa. - Powiedz mi zatem, czemu nieustannie mówisz o dobrych ludziach? Czy nazywasz tak wszystkich ludzi? - Wszystkich. - odpowiedział więzień.…

Więcej

Turek w Warszawie

Finał jest pomyślny dla Selima i dla Zaidy, która odpływa wraz z nim, bolesny dla upokorzonej Fiorilli i niezbyt radosny dla Geronia, który musi pogodzić się z tym, że kobiety są, jakie są – coś tu przypomina gorzki finał. Cosi fan tutte.…

Więcej

Life is not beautiful

Słowa te stanowią przewrotny, gorzki komentarz do rzeczywistości. Nierówna tafla pokazuje także publiczność kabaretu, która na końcu wygląda już inaczej. Kamera przesuwa się wolno i odnajduje widzów ze swastykami na przedramionach. Pietrowiak z powodzeniem wykorzystuje ten zabieg.…

Więcej
Bądź na bieżąco, dołącz do naszego newslettera
Dołączając akceptujesz naszą politykę prywatności oraz warunki korzystania z portalu zawarte w regulaminie.
Dziękujemy!
Oops! Coś poszło nie tak, spróbuj ponownie.
Przeczytaj
Świat
Nadesłane
Książki
Varia
Felietony
Historia teatru
Ludzie
Rozmowy
Opinie
Recenzje
Inne
Biblioteka RedakcjaPatronatyWspółpracaSzkołaKontakt
Znajdziesz nas też tu:
Facebook
Projekt „Ogólnopolski portal Teatralny.pl” jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programów MKiDN, priorytet TEATR
Logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Logo Krajowego planu odbudowy.Flaga Polski z tekstem Rzeczpospolita Polska.Logo Uni Europejskiej. Z tekstem: sfinansowane przez Unię Europejską. NextGenerationEU.
Powered by malto.digital
© 2024 wszelkie prawa zastrzeżone teatralny.pl
Regulamin
Ustawienia Cookies